Rok 2024 byl plný premiér českých počinů, které nabídly relativně pestrou směs žánrů i formálních experimentů. Ukázalo se, že stále fungují nejen osvědčené vzorce nejrůznějších komedií a osobních dramat, ale také neotřelé formy vyprávění.
Během roku 2024 viděli čeští diváci v kinech přes čtyři desítky nových filmů včetně komedií, dramat, hororů, thrillerů, animáků či dokumentů. Ohledně úspěšnosti jednotlivých snímků můžeme vycházet ze dvou kritérií, návštěvnosti v kinech a hodnocení kvality, v tomto případě prostřednictvím databáze Kinoboxu. Oba žebříčky se přitom pozoruhodně míjejí, což můžeme vidět jak na rovině konkrétních titulů, tak samotných žánrů. Nejvyšší hodnoticí průměr – 74, 6 procenta – můžeme vidět u animovaných a loutkových filmů. Nicméně zde je třeba brát v potaz, že byly loni v kinech zastoupeny jen čtyřmi snímky – Bob a Bobek ve filmu: Na stopě mrkvojeda, Pyšná princezna, Velký pán a Život k sežrání – což k pomyslnému vítězství ve statistice pomohlo. V žebříčku pěti nejnavštěvovanějších filmů ale přes evidentní kvality nefiguruje ani jeden z nich.
Smát se, nebo plakat?
Čísla návštěvnosti vypovídají spíše o tom, že diváci českých filmů se do kina chodí hlavně smát nebo prožívat osobní dramata či útrapy totality. Pátým nejnavštěvovanějším filmem je Matka v trapu. Jeho hrdinka Sylvie (Petra Hřebíčková) je vytíženou manželkou, matkou a živitelkou rodiny, která náhle dostane příležitost před svými starostmi utéct. Petra Hřebíčková patří mezi nejobsazovanější české herečky a loni jsme ji v kině mohli vidět čtyřikrát.
Není tedy nijak zvlášť překvapivé, že čtvrtou pozici návštěvnosti okupuje další její film s názvem Sladký život. Příběh hokejisty (Vladimír Polívka) po transplantaci srdce, které začne patřit půvabné lékařce (Hřebíčková), přinesl do pokladen kin 35 milionů korun. Poslední komedií a třetím nejnavštěvovanějším českým filmem je Aristokratka ve varu, pokračování Poslední aristokratky a adaptace populární knihy Evžena Bočka. Dovádění na hradě Kostka se zasloužilo o tržby ve výši 48 milionů korun. Určitá bezstarostnost, sytá barevná paleta a poměrně přímočaré vyprávěcí vzorce působí jako recept na spokojeného diváka, respektive spíše jako lákadlo. Matka v trapu se dočkala hodnocení 45 procent, Sladký život 59 procent a Aristokratka ve varu 58 procent. Třebaže diváci utrácejí za české komedie peníze, ve výsledku si jich zase tolik necení.
Druhé místo návštěvnosti ovládlo drama Zápisník alkoholičky s populární Terezou Rambou, které zaujalo diváky aurou skutečného příběhu i prezentací problému, s nímž se lze snadno identifikovat. Silné psychologické drama si vydobylo 93 milionů korun a solidních 66 procent na Kinoboxu.
Zásadní rozpory
Nejúspěšnějším českým filmem roku se nicméně stalo historické drama Jiřího Mádla Vlny. Příběh redaktorů Československého rozhlasu, kteří na sklonku 60. let čelí nátlaku tajných služeb, zaujal nejen na festivalu v Karlových Varech, ale také v českých kinech obecně. Skvěle napsaný snímek utržil přes 140 milionů korun, patří mezi nejnavštěvovanější filmy roku a uživatelé Kinoboxu jej ocenili 88 procenty. Jedná se tedy o titul, který okupuje vrchol jak české návštěvnosti, tak diváckého hodnocení. Druhým nejlépe hodnoceným českým filmem loňského roku je surrealistické drama artového režiséra Viktora Tauše Amerikánka. Vzpomínky na drsné dospívání si v databázi vydupaly 80 procent. V kinech přitom film utržil jen pět milionů.
Diváci oceňovali i cestopisný dokument Vandráci na ostrově lidojedů s Pavlem Liškou a Janem Révaiem. Podle uživatelů Kinoboxu si film zaslouží 79 procent, v kinech mu však diváci nepřiznali více než tři miliony korun. Podobný nepoměr vládne i u animované komedie Život k sežrání, která v kinech utržila přes tři a půl milionu, podle údajů se jedná o čtvrtý nejlépe hodnocený tuzemský kousek roku. Komedie o komplikované zabíjačce Mord se nachází na pátém místě, z kin si ale odnesla pouze milion korun. I přes pozitivní hodnocení zkrátka kvalita s výjimkou Vln a Zápisníku alkoholičky lidi do kina tolik nelákala.
Smutná kategorie
Které filmy loni totálně pohořely a počítají se mezi nejhorší tuzemské tituly roku? Patří mezi ně true crime drama Lesní vrah, příběh vyšinutého Viktora Kalivody, jenž získalo pouhých 38 procent. Ještě hůře dle uživatelů dopadla sci-fi komedie Franta mimozemšťan, kterou nezachránilo ani atraktivní herecké obsazení. Ve spodním žebříčku se umístila také stálice Eva Toulová, jejíž Superžena „září“ se 33 procenty. Bohužel se mezi nejhoršími filmy ocitla také jediná hraná pohádka vyslaná do kin. Princezna na hrášku utržila jen necelé dva miliony, zároveň se „pyšní“ pouze 21procentním hodnocením. Pozici nejhůře hodnoceného českého filmu roku 2024 nicméně opět obsadil film Evy Toulové, komedie Láska na zakázku s 11 procenty.
Z výsledků návštěvnosti i hodnocení diváků se zkrátka ukazuje, že natočit film, který se lidem líbí, a počin, jenž má úspěch, nemusí být nutně totéž. Styčnou plochou obou rovin, obliby a divácké úspěšnosti je nicméně historický snímek Vlny, který potvrdil obrovský talent jeho tvůrců v čele s Jiřím Mádlem a stále se nevzdal naděje na Oscara.