Cuarónův počin dokonce působí dojmem, že by mu slušela nejen stopáž celovečerního filmu, ale také velké plátno. Musí nám ovšem stačit obrazovka streamovací platformy Apple+ TV, kde nyní Disclaimer, jak se Dokonalý cizinec v originále nazývá, trenduje. Na druhou stranu se Cuarónovo rozhodnutí zvolit pro svůj řekněme návrat k řemeslu (naposled divákům představil v roce 2018 snímek Roma) adaptaci knihy Renée Knight jeví v mnoha ohledech jako velice prozíravé.
Dokonalý cizinec nesměl chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.
Temné tajemství
Minisérie mexického oskarového režiséra Cuaróna pojednává o prestižní cenou čerstvě ověnčené dokumentaristce Catherine Ravenscroft (Cate Blanchett), ve které za mlada hořelo víc vášně, než dokázala ukočírovat. Když se jí ovšem v současnosti dostává do rukou nový knižní bestseller, který detailně popisuje její nejtemnější a dvacet let potlačovaný poklesek, má problém nejen udržet v sobě obsah svého žaludku, ale následně i udržet pohromadě rodinu, pracovní život i zachránit si poslední zbytky cti. Roztáčí se kolotoč, během něhož divák společně s hlavními postavami postupně rozplétá smutný příběh o tom, co Catherine kdysi coby mladá matka pětiletého syna provedla na dovolené. A že pomsta, jak tomu obvykle v seriálech bývá, chutná nejlépe za studena.
Dokonalý cizinec a obraz
Ponechám na vás, zda si Dokonalého cizince zařadíte jako sociální komentář, uměleckou satiru, drama či prostě jen mysteriózní vyprávěnku. Příběh jako takový je totiž v případě Cuarónovi novinky skutečně velice prostý a vše se odvíjí od toho, jakým způsobem jej pojal tento režisér a scénárista v jedné osobě, a v tomto konkrétním případě i jeho dvorní kameraman Emmanuel Lubezki (S Cuarónem točil například sci-fi Potomci lidí i Gravitace), kterému vypomáhal kolega Bruno Delbonnel. Všechny ty lyrické, emocemi natřískané záběry, které díky své vzdušnosti, kráse, hravosti, ale i ošklivosti navozují u diváka ten či onen tvůrci zamyšlený pocit, na mě opět skvěle zafungovaly. Ale ne jako v Cuarónových filmech typu Potomci lidí (2006), Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004) či ve zmiňované Gravitaci (2013). V nich pochopitelně tvůrce pracoval nejen s výrazně vyšším rozpočtem, ale také s fantasknějšími a daleko méně civilními světy.
Šestihodinový film
Trochu jsem zapátral a našel jsem několik zmínek o tom, že Cuarón Dokonalého cizince předem oznamoval jako šestihodinový film rozsekaný na části. A přesně to divákům také doručil. Jak už jsem nadnesl výše, délka stopáže je skutečně tím jediným, v čem jeho minisérie výrazně selhává. Mohli bychom samozřejmě mudrovat nejen nad rozvláčností seroše, ale i nad v mnoha ohledech doslovným a polopatickým scénářem. O zrychleném avšak zároveň vlažném finále nemluvě. Nakonec je to ale o tom, zda vás režisér a jeho tým u obrazovek udržel až do konce, či jste sáhli po něčem méně rozvleklém, jednodušším a možná i trochu povrchnějším. Neměl bych vám to za zlé.
Stejně tak zajímavé jako to, kdy toho či onoho diváka začne Dokonalý cizinec nudit, je i to, v jaké části příběhu fandí či souzní s jednotlivými postavami. Perfektním příkladem je třeba manžel Robert, kterého hraje jako vždy skvělý Sacha Baron Cohen. Pokud se vám jeho civilní výkon bude líbit, doporučuji vám minisérii Agent (2019) či komerčně poměrně známý snímek Chicagský tribunál (2020). Zejména po jeho výkonu v prvně jmenovaném titulu jsem já osobně zapomněl na to, že existuje nějaký Borat.
Dokonalý cizinec
|