Na dnešek připadá Světový den kávy. Čím pro nás je? Káva jako životabudič. Součást snídaňového rituálu. Setkání s kolegy v práci. Pracovní schůzka v kavárně. Pochutnání při osobní přestávce v zaměstnání. Takhle odpovídají Češi na otázku, z jakého důvodu kávu pijí. Míra spotřeby se ale liší. Jsou lidé, kteří konzumují dva až tři šálky denně, poslední si dávají po obědě nebo v časnějším odpoledni a k večeru s kávou už končí.
Jiní jsou jejími doslova průtokovými spotřebiteli. „Nemám problém vypít denně s kolegy patnáct i osmnáct káv,“ přiznává Lumír Františák ze společnosti JDE, která se zabývá prodejem kávy i dodávkami kávovarů.
Labužnické ovoce
|
Milujeme instantní vůni, turek není mrtvý produkt
Ale ani jeho vysoce nadprůměrná spotřeba nemá vliv na to, že v celkovém pití kávy zaostává Česko za většinou světa. Na hlavu u nás připadá 2,2 kilogramu za rok, zatímco světoví rekordmani z Finska vykazují na osobu dvanáct kilo tohoto aromatického nápoje ročně (další podrobnosti v boxu). Tajemství toho, proč jsou Seveřané tak náruživými pijáky tohoto nápoje, tkví zřejmě v tom, že kdysi se tu káva prodávala výhradně v lékárnách a Finové i další severské národy jí kromě životabudičství přikládali i léčivé vlastnosti.
Epocha nevábného restauračního turka je už sice za námi, většina kaváren nabízí kávu na odpovídající úrovni, ale i tak ji pijeme nejčastěji doma a v instantní podobě. Na druhé pozici stále figuruje česká varianta turecké kávy, až na třetím místě si dopřáváme kávu z kávovaru a na bramborovém stupínku je káva z kapsle.
V práci nám jen běžná káva už dávno nestačí
Káva v pracovní kuchyňce, to už je v současnosti samozřejmost a každý ji považuje za přirozený firemní benefit. „Není výjimkou, že zaměstnanci očekávají na pracovišti kávu na úrovni té z kavárny,“ připomíná Františák. Platí to ale také pro domácí prostředí. Kvůli pandemii a loňským lockdownům se výrazně zvýšil prodej domácích kávovarů a rozhodně jsme neutráceli peníze za levné přístroje. Plnoautomatických i kapslových strojů se především přes e-shopy prodalo o desítky procent víc než v roce 2019. Například prodej balené zrnkové kávy a kávových kapslí šel co do množství meziročně nahoru o 38, respektive 25 procent.