metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 27 °C

Úterý 23. července 2024. Svátek má Libor

Ovčí střeva, dvoumetrový černoch a zrádný robot. Vetřelec slaví 45 let

  5:08
„Vetřelec je bezchybný organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost,“ cedí mezi zuby android Ash. Tváří v tvář Ripleyové obdivuje monstrum, které hodlá vyvraždit posádku kosmické lodi Nostromo.
Scéna vetřelcova „zrodu“ je geniálně příšerná. Šokovala i samotné přítomné...

Scéna vetřelcova „zrodu“ je geniálně příšerná. Šokovala i samotné přítomné herce. | foto: 20th CENTURY FOXMetro.cz

Kdy jste poprvé viděli filmového Vetřelce? Autorovi těchto řádek bylo deset let, psal se rok 1990. Na obrazovce v obýváku procitala posádka vesmírné lodi Nostromo.

Asi za dvě hodiny se před televizí choulil nemluvný kluk, oči mu třeštily, jeho tep vystřelil někam ke hvězdám.

Ta rafinovaná filmařina! Skvělé triky! Scénář! Atmosféra. A hlavně nikdy předtím ani potom nezažitá filmová hrůza... za to vše může Vetřelec, jenž měl před 45 lety, 22. června 1979, celosvětovou premiéru.

Pojďme se nyní té zrůdě podívat na zoubky, budou přesně čtyři. Čtyři perličky, které vám rozšíří obzory o nejoceňovanějším hororovém sci-fi filmové historie.

Sigourney Weaverová bude navždy hlavně Ellen Ripleyovou.

Strašné chrlení vnitřností
Začněme nejslavnější scénou, jež otřásla nejen diváky. Šok herečky Veronicy Cartwrightové v roli Lambertové byl skutečný, údajně se dokonce skácela na zem. Nikdo totiž neměl ponětí, k čemu přesně na place dojde. Herci pouze věděli, že něco vyjde z hrudi Kanea, jehož hrál John Hurt. Kromě Sigourney Weaverové, která se přichomýtla k přípravám scény a viděla, jak se štáb navléká do pláštěnek a balí techniku do plachet, však neměl nikdo ponětí, jak působivá scéna bude. Ostatní herce se filmařům povedlo šikovně udržet v ústraní. Chtěli, aby jejich reakce byly co nejautentičtější.

Scéna po tom volala. Johnu Hurtovi koukala na stole jen hlava, paže a ramena, zbytek těla měl ukrytý pod ním. Nahoře na stole měl ke krku umně napojenou napodobeninu trupu naplněnou stlačeným vzduchem a spoustou zvířecích vnitřností, což herci nevěděli. Efekt, kdy se skrze Kaneův hrudník dral na svět vetřelec a útroby Hurtova imitovaného těla začaly chrlit vnitřnosti, byl mimořádný. Takový, že list The Guardian uvádí, že Yaphet Kotto, představitel Parkera, odešel po natáčení domů, zavřel se v pokoji a s nikým nemluvil. Celá sekvence se točila jen jednou, čtyřmi kamerami.

Designérem vetřelce a celé výtvarné stránky filmu byl Hans R. Giger.

Atmosféra podle The Who
Když posádka lodi Nostromo objeví vetřelcův dóm s vajíčky, je zalitá modrým světlem. Za něj diváci i filmaři vděčí rockerům z kapely The Who. Hned vedle londýnského studia Pinewood, kde se film natáčel, totiž zpěvák skupiny Roger Daltrey experimentoval s novými pódiovými laserovým světly. A byl tak laskavý, že je režiséru Ridleymu Scottovi zapůjčil.

Nedaleká jatka se zase postarala o výplň samotných vajíček. Byla napěchována kravími srdci a žaludky. „Facehugger“, tedy vetřelec ve vývojové fázi, kdy se snaží najít hostitele pro své vajíčko, měl ocas z ovčích střev. A tělo androida Ashe bylo zase naplněno těstovinami, kaviárem a kuličkami na hraní zalitými mlékem.

Odvážná sázka na ženu
Ani jeden ze scenáristů Vetřelce nepřemýšlel o tom, že hlavní postava bude žena. Napadlo to až ředitele studia Fox Alana Ladda. Měl za to, že se tím film odliší od jiných sci-fi snímků a že díky tomu získá nový rozměr. Hrdinka nebude muset čekat, až ji z nesnází vysvobodí muž. Pomůže si sama. To byl na sedmdesátá léta progesivní koncept. Ještě odvážnější bylo, že poté, co se tvůrci definitivně rozhodli, že hlavní postava bude žena, na celém scénáři neupravili zhola nic, čímž se vyhnuli dodatečnému ohýbání postavy podle stereotypů.

Roli Ripleyové měla místo Sigourney Weaverové původně hrát Meryl Streepová, z čehož sešlo kvůli jejím osobním problémům.

Zrádná postava androida Ashe nastoluje nadčasové otázky. Aktuálně na téma umělé inteligence.

Obří tintítko cvičí taiči
Původně měly postavu vetřelce představovat na dálku ovládané loutky, tak se chtěl režisér Scott vyhnout tomu, aby z jeho pohybů na diváka „vylézala“ lidská motorika. Technika mu to však neumožnila.

A tak zapracovala náhoda. Člen štábu Scottovi představil mladíka, jehož potkal v hospodě. Student grafického designu Bolaji Badejo byl vysoký asi 215 centimetrů, měl extrémně hubené ruce, do vetřelcova kostýmu ideálně zaplul. Nejprve však musel absolvovat lekce taiči a pantomimy, aby se naučil ladně pomalým pohybům.

Balejo byl dokonalý. Dodnes to stvrzují hrůzyplné výkřiky diváků.

Autor: David Halatka Metro.cz

Hlavní zprávy

První chytrá tramvaj jezdí v Plzni. Umí reagovat na překážky a v provozu pustit spěchající hasiče

vydáno 23. července 2024  15:17

Hned v úvodu si řekněme, že doba, kdy se českými městy budou prohánět tramvaje bez řidiče, není úplně za rohem. Přesto je v dohlednu. Jak by mohla...  celý článek

Víte, jaký je rozdíl mezi kryptoměnovou burzou a kryptoměnovou směnárnou?

vydáno 23. července 2024  12:00

V případě směnárny jde o platformu, která umožňuje přímou výměnu jedné kryptoměny, například bitcoinu, za jinou. Lidé zde nakupují a prodávají za ceny...  celý článek

V kůži mechanika. Přezouvání formule 1 si můžete vyzkoušet na nábřeží Vltavy

vydáno 22. července 2024  21:00

V polovině srpna zavítá do centra Prahy tým Red Bull Racing se svou našlapanou událostí Red Bull Showrun. Než se tak ale stane, budou mít fanoušci závodů...  celý článek

GALERIE: Až se vydáte na výlet podél Bílé Opavy, neudělejte tu samou chybu jako my

vydáno 21. července 2024  15:26

Horké dny jde strávit u vody nebo v horách. Pokud máte chuť na druhou variantu, máme pro vás tip. Naučná stezka Bílá Opava je sice náročná, v létě je ale...  celý článek