Starovídeňské vánoční trhy navštěvuje každoročně obrovské množství Čechů. O důvod víc vyrazit sem vstříc sváteční náladě pro letošek návštěvníkům přichystal i Vídeňský dopravní podnik.
„Vánoční atmosféru letos opět přinese do svého muzea dopravy Verkehrsmuseum Remise. Od pátku 29. listopadu až do neděle 15. prosince zde návštěvníci mohou zavítat na adventní trh s pestrým programem pro malé i velké. Nebude chybět ani vánoční historická tramvaj,“ říká pro deník Metro mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.
S blížícím se adventem Vídeň opět zve na své tradiční vánoční trhy, zejména na proslulé radniční náměstí nebo k zámku Schönbrunn. Ve Vídni si ale přijdou na své i ti, kteří hledají něco netradičního.
„Co takhle se projet po Vídni vánočně vyzdobenou historickou tramvají nebo si posedět v odstaveném voze s horkým nápojem v ruce? To a mnohem víc před Vánoci nabízí vídeňské muzeum dopravy,“ dodává Landa.
Čtvrť budoucnosti
Další novinka z rakouské metropole se týká ničeho menšího než obří takzvané čtvrti budoucnosti Aspern Seestadt, která na předměstí Vídně vzniká od roku 2010.
„Rakouská metropole zde společně s výzkumníky a firmami testuje a zavádí nejmodernější městské technologie. Stavba čtvrti se nyní přehoupne do druhé poloviny, a Vídeň proto zanalyzovala stávající stav a stanovila si klíčové ukazatele. Ty určují například počet pracovních míst či kvalitu architektury a veřejných prostor, aby Aspern zůstal atraktivní ukázkovou čtvrtí,“ vysvětluje pro Metro Landa a doplňuje, že kdo se před patnácti lety vydal vlakem z Vídně do Bratislavy, mohl po cestě na východě rakouské metropole spatřit takřka půl století nepoužívané letiště. Kdo se na cestu vydá v současnosti, toho na stejném místě čeká výhled na jeden z největších městských rozvojových projektů v Evropě.
„Výstavba na zelené louce začala po letech příprav a pečlivého plánování v roce 2010 výstavbou metra, po jeho dokončení následovaly první obytné a komerční prostory. Čtvrť Seestadt Aspern má do konce příštího desetiletí nabídnout bydlení pro více než 25 tisíc lidí a pracovní místa pro dalších 20 tisíc,“ upřesňuje Landa.
Aktuálně v rozvíjející se oblasti bydlí 12 tisíc obyvatel a již se zde usídlilo 550 firem s pěti tisíci pracovníky.
Stovka zelených oáz
Malá zelená oáza na parkovacím místě přímo před domovními dveřmi, místo k odpočinku na venkovním vzduchu, prostor na setkávání nebo pro hry – to vše může být takzvaný parklet. V ulicích Vídně těchto novinek najdete už více než stovku a obyvatelé se nyní mohou hlásit o další.
„První parklet spatřil světlo světa v roce 2005 v San Franciscu, když si kreativní umělecká skupina koupila parkovací lístek. A místo automobilu do prostoru na dvě hodiny vyrolovala trávník, umístila strom v květináči, lavičku na posezení a zvala kolemjdoucí na setkání. Za uplynulá dvě desetiletí se parklety začaly stávat součástí měst po celém světě. Po roce 2015 se jim začala otevírat i Vídeň a radnice o nich nejčastěji hovoří jako o sousedských oázách,“ líčí pro deník Metro Landa.
„Sousedské oázy fungují jako veřejné terasy pro Vídeňany. Nabízí prostor pro odpočinek i vzájemná setkávání v sousedství a zároveň přináší pozitivní vliv na mikroklima ve svém okolí,“ uzavírá vídeňský radní pro klima Jürgen Czernohorszky.