Průměrně teď zákazník utratí za elektrické kolo 40 tisíc korun. Je to částka, za kterou se před pěti šesti lety prodávaly špičkové bicykly bez baterie z vyšší střední kategorie. „Průměrná cena prodaného kola v Česku je asi 1600 eur a je v porovnání s Franciií, Itálií nebo Španělskem vyšší asi o deset procent,“ říká Jiří Uher ze společnosti Decathlon, která přesto očekává letos stoprocentní nárůst zájmu o tato kola. Češi také utrácejí za toto vybavení víc než zbylé země střední a východní Evropy. Tam jsou elektrokola o 15 procent levnější. Porovnávací nákup českého premiéra by jistě byl nyní namístě.
Zvyšující se podíl elektrokol současně upozorňuje na zhoršující se fyzickou kondici populace. Tam, kam museli lidé s nadváhou či méně vysportovaní pěšky nebo se tam vůbec nedostali, nyní míří na kolech s pomocí elektrického motoru. Podíll na tom mají i prodejci, když lákají nové zákazníky, že toto kolo „umožňuje začít s cyklistikou bez ohledu na věk, zdravotní omezení nebo kondici“.
Všímají si toho i profíci. „Kolikrát se setkávám s tím, že se návštěvníci rozčilují, proč je parkoviště od nějakého cíle tak daleko, proč tam nevede asfaltová cesta, kde by se lépe jelo na kole,“ říká Štěpán Javůrek, průvodce po zajímavostech Krušných hor. Ovšem poznámky typu, že „když jste tlustí, tak holt nemáte zákonný nárok, že se všude dostanete“, si prý s ohledem na slušnost nechává pro sebe.
Na „horácích“ jezdíme i ve městě
|