Nevidíme, kdo stojí na druhé straně. Spoléháme pouze na informace, které vidíme ve webovém prohlížeči. Častokrát se pak může stát, že stránka byla třeba podvodná. Jak bezpečně nakupovat na internetu?
Jen ověřené weby
Podle Ondřeje Tylečka, generálního ředitele kreativní agentury Fairy Tailors, je především důležité, aby lidé nakupovali pouze na důvěryhodných a ověřených e-shopech. „Důvěryhodný obchod má jasně uvedené kontaktní údaje, obchodní podmínky a recenze od zákazníků. Před platbou je dobré zkontrolovat zabezpečení stránky – v adresním řádku by měla být ikona visacího zámku a URL by mělo začínat ‚https‘. Vyhněte se používání veřejných wi-fi sítí pro platby a nikdy nezadávejte citlivé údaje, pokud si nejste jisti, že jste na správné stránce,“ apeluje Tyleček.
Podle Jany Večerkové, ředitelky kurzů programování Coding Bootcamp Praha, je určitě namístě zkontrolovat identitu obchodníka (platné IČO, kontaktní údaje) či třeba recenze. „Také zkontrolujte, že tam, kam píšete název stránky v prohlížeči, najdete symboly jako https a zámek, jež potvrzují zabezpečené připojení,“ dodává Večerková.
Phishing či smishing
S rostoucím počtem internetových obchodů se zvyšují také podvodné taktiky, které se dají často velmi špatně prokouknout. „Dnes se často setkáváme s phishingem, tedy podvodnými e-maily či zprávami, které se tváří jako od bank nebo velkých obchodních platforem. Tyto zprávy vybízejí uživatele, aby klikli na odkaz a zadali své údaje – pokud na to přistoupí, mohou o ně přijít. Dalším trikem jsou falešné e-shopy nabízející neexistující zboží za neuvěřitelné ceny. Roste také trend takzvaného ‚smishingu‘ – falešné SMS zprávy od ‚bank‘ nebo ‚dopravců‘, které lákají na falešné odkazy,“ konstatuje šéf agentury Fairy Tailors.
Podle Večerkové internetoví podvodníci cílí na všechny věkové skupiny. „Využívají různých psychologických triků a aktuálních událostí. Samozřejmě ale nejvíce cílí na ty skupiny, kde cítí nejvyšší možnost úspěchu, protože jsou nejzranitelnější, jako například senioři. Všeobecně ale tito podvodníci využívají stále sofistikovanějších technik, jako jsou deepfakes nebo umělá inteligence, které jsou čím dál hůře odhalitelné všemi skupinami obyvatel,“ popisuje Večerková.
Podle Tylečka ale už e-šmejdi cílí i na mladou generaci. „Vedle seniorů se snaží zneužít zaneprázdněnosti a pohodlnosti mladších uživatelů, kteří snadno přehlédnou podezřelé znaky a rychle kliknou na odkazy v e-mailech nebo zprávách. Objevují se i podvody, které přímo cílí na specifické skupiny, jako jsou rodiče dětí – třeba podvodné stránky nabízející zlevněné hračky. Podvodníci tak reagují na aktuální situaci, například během pandemie nabízeli ‚zázračné‘ ochranné prostředky,“ komentuje Tyleček.
Důležité je vzdělávání
Jak se na internetu chránit? „Důležité je používat silná hesla a nesdílet je mezi různými účty. Aktivujte si dvoufázové ověření na důležitých účtech, zejména u bank a e-shopů. Nikdy nesdílejte své citlivé údaje přes e-mail, chat nebo telefon. Počítače a mobilní zařízení by měly být chráněné antivirovým programem a pravidelně aktualizované. Další ochranu poskytují bankovní aplikace, které nabízejí notifikace o platbách – díky nim můžete podvodné platby rychle odhalit a zablokovat,“ pokračuje Tyleček.
Podle Večerkové je nejdůležitější vždy přemýšlet o tom, co děláme a proč. „Měli bychom se pravidelně vzdělávat ohledně nových nebezpečí a jak jim předejít. Nevěřte všemu, co vidíte na internetu, a ověřujte si informace z více nezávislých zdrojů,“ uzavírá Večerková.
A co když naletíme?
|