Spousty novinářů, ministr dopravy, zástupci technologických firem i univerzity. V pondělí bylo u testovacího polygonu živo. V hlavní roli byla tentokrát tramvaj. Škoda 40T v typické plzeňské žluté vypadá jako běžná tramvaj. Tahle blondýnka je o fous dál než její sestřičky. Stačí se pozorně podívat. Na první pohled si například všimnete kamer a senzorů v přední části vozu. Čidel má ale tramvaj daleko víc.
Díky nim umí reagovat na nepředvídatelné situace a komunikovat s okolní infrastrukturou. Moderní technologie mají jasný úkol: Zvýšit bezpečnost ve městě. Podle generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka dojde v Plzni v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám.
„Jen na tramvajích je to každým rokem okolo 100 dopravních nehod se škodou až 5 milionů korun. Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým při nehodách bohužel často dochází,“ dodává Ptáček.
Jak technologie funguje v praxi? Jednodušše. Pokud například systém detekuje problém, začne pípat nebo zvonit, a pokud řidič nezareaguje, tramvaj začne sama brzdit. Možnosti využití je několik. Překážka na trati či nepozorný chodec jsou typickým příkladem, kdy systém zareaguje. Chytrá tramvaj umí ale daleko víc. Pokud se například ke křižovatce řítí sanitka nebo hasičský vůz, senzory vozidlo IZS zachytí a zajistí mu přednostní průjezd křižovatkou. Třeba jen tím, že včas zpomalí.
Na vývoji technologie spolupracuje konsorcium partnerů zahrnující společnosti INTENS Corporation, Škoda Group, CEDA Maps, Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze. Právě spolupráce institucí a technologických firem je podle ministra dopravy Martina Kupky jedním z přínosů projektu.
„Je to také další krok k tomu, aby byla doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky šetrnější,“ uvedl ministr a dodal: „Těší mě, že je český výrobce aktivní na poli inovací v dopravě, kdy nejde jen o vývoj autonomní tramvaje, ale také například o nedávno představený bateriový RegioPanter, který bude sloužit na trati Ostrava – Studénka – Veřovice.“

Vozidlo poháněné elektromotorem o výkonu 30 koní, které může jet rychlostí až 20 km/h a dojede přes 120 km, si mohli zájemci loni na podzim vyzkoušet na pražském Výstavišti. Podobné stroje vybavené řadou senzorů, které mu umožňují reagovat i na nenadálou situaci, jsou už nyní využívány k přepravě lidí na letištích, výstavních centrech, průmyslových zónách nebo zábavních parcích.
Další příklady autonomních vozidel najdete v galerii výše.
Po depu jela sama
|