Jaké jsou možnosti při nákupu on-line? Pro bezpečné platby kartou je důležité využívat moderní bezpečnostní opatření. Aktivace 3D Secure představuje jeden z nejlepších způsobů ochrany, jelikož přidává další vrstvu ověření prostřednictvím SMS nebo mobilní aplikace. Nastavení limitů pro on-line platby pomáhá omezit riziko zneužití, protože každá transakce je omezená maximální částkou.
Podle Moniky Hrubé, která odpovídá za strategii finančního zdraví a zákaznické zkušenosti České spořitelny, zásadní roli hraje také fakt, co konkrétně umožňuje daný e-shop. „Nejčastěji mají lidé možnost platit kartou on-line, hotově, kartou či na splátky v dané prodejně, ale stále více se i rozšiřuje například možnost platby pomocí QR kódu, službou Apple Pay či Google Pay,“ vysvětluje pro Metro Hrubá.
Z aktuálního průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví vyplynulo, že při on-line nákupech preferuje šest z deseti Čechů platbu kartou. Tento podíl ale s věkem kupujících klesá a naopak se zvyšuje počet bankovních převodů a dobírek.
Jednorázové virtuální karty
Dvě třetiny lidí nakupujících on-line si neukládají číslo své karty v e-shopech. Nejčastěji se bojí toho, že by e-shop mohl být napaden hackerem, ale 40 procent Čechů se obává i toho, že by mohla být data zneužita i samotným obchodníkem.
Jak je možné si kartu zabezpečit? Nejvhodnější alternativou je podle Hrubé využití jednorázových virtuálních karet. Jsou to ideální karty pro placení na internetu. Po zaplacení nebo nejpozději do 60 minut se samy zruší a nikdo další už je nemůže použít.
„Při placení klasickou platební kartou lze snížit limit pro platby na internetu a předejít tak situaci, že obchodník nebo hacker zneužije číslo karty a pokusí se ji znovu použít.
Klient zároveň vidí každou transakci kartou ve svém mobilním telefonu, a pokud má pochybnosti, že platbu neprovedl, může snadno podat reklamaci,“ konstatuje Hrubá.
Co je to chargeback?
Z výše zmíněného průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví vyplynulo, že s reklamací platby kartou, takzvaným chargebackem, má zkušenost 13 procent lidí. Z těch, kteří využili žádosti o chargeback, 82 procent získalo aspoň v některých případech peníze zpět. Chargeback musí být uplatněn co nejdříve u banky, která vydala platební kartu a kde transakce proběhla. Banka bude požadovat doklad o koupi, případně dosavadní neúspěšnou komunikaci s prodejcem. Reklamaci banka umí vyřídit v řádu dnů. Peníze se vrátí zpět na účet. Tímto způsobem lze reklamovat i duplicitně nebo chybně zaúčtované transakce.
Kdy podat trestní oznámení?
Ve chvíli, kdybychom naletěli podvodníkům nebo pouze o naše finance přišli, je nejlepší variantou, jak se můžeme bránit, obrátit se na svoji banku.
Díky tomu se povede zablokovat platební kartu nebo snížit její limity pro platby na internetu, ale i u obchodníků na nulu a podvodníci nebudou moci čerpat další peníze z účtu. V případě finanční ztráty se dále doporučuje podat trestní oznámení na policii.
Marketplace versus e-shop
Na české e-commerce scéně přibývá on-line tržišť pod názvem marketplace, kde nákup ve většině případů probíhá mezi zákazníkem a partnerem e-shopu. E-shop je zde pouze prostředníkem. Předností platforem marketplace je velký výběr zboží a také nízké ceny.
Nejčastěji je provozovatelem on-line tržiště jedna firma, ale zboží dodávají jednotliví prodejci, kteří tam působí. Ti zároveň vystavují faktury a zákazníci s nimi také řeší reklamace. A to může být komplikace. V jiných případech vše řeší přímo provozovatelé.