„VIP“ registračka sice stojí deset tisíc korun, ale například parkovací povolení do první zóny v centru Prahy může vyjít ročně pro firmu na desetitisíce. Tak mohl se slevou postávat v ulici firemní šestilitrový nadupaný benziňák s ekologickou RZ. Všelijaké ELinky, ELvíry a jiné „dámy“ si tak našly skulinku v pravidlech.
Pseudoeko hybridy přišly o výhody
Bezplatné zaparkování se ale postupem času omezilo výhradně na plně elektrizované automobily. Velká SUV a limuzíny s mnohalitrovými motory doplněné jen minimální baterií a vedené jako „ekologické“, totiž produkují i s doplňkovým elektropohonem více spalin než malý vůz jen s benziňákem.
Takže nejrůznější parkovací slevy či úplné neplacené parkování se staly ve městech minulostí. Hybridy všeho druhu byly zrovnoprávněny s klasickým pohonem a úlevy se nyní vztahují v naprosté většině na výhradně elektrická auta.
Praha jim zatne tipec? Příští rok i kontrola času?
Byť elektromobily tvoří zanedbatelnou skupinu ve všech prodávaných vozech v Česku, jejich počty rostou. Výrazně víc se jich koncentruje tam, kde sídlí bohaté firmy nebo bohatí jedinci. To je například centrum Prahy, kde stále víc parkovacích míst, i kvůli parkování zdarma, zabírají elektromobily.
„Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoli jiné auto,“ uvedl nedávno bývalý pražský primátor Zdeněk Hřib, který nyní řídí v Praze rozvoj dopravy a plánuje především výrazně zklidnit dopravně střed města. Kromě toho by měla v české metropoli od příštího roku platit kontrola času, po jakou je vůz napojen na veřejnou dobíječku, aby ji auta zbytečně neblokovala.
Brno vždy bez výhod
Benefity pro ekologický pohon neposkytuje jen hlavní město. I některá krajská města jim kvůli zlepšení ovzduší a podpoře nákupu takových vozidel nabízejí různá přilepšení. I když ne tak rozsáhlá jako v Praze.
„V Karlových Varech jsou čisté elektromobily osvobozené od poplatku za vjezd do lázeňského území města, ale žádnou výjimku nebo úlevu na parkování nemají,“ uvedl pro deník Metro mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.
Jihomoravské Brno bylo, je a bude k elektrovozům z tohoto pohledu „sobecké“. „Parkování elektroaut zdarma nebylo nikdy v Brně zavedeno,“ říká mluvčí tamní radnice Filip Poňuchálek.