Většina z krásných staveb však dnes chátrá. Pokud u nich chcete dotankovat nostalgii, výlet byste neměli zbytečně odkládat. Možná půjdou k zemi.
Mšeno
Jiří a Klára Horákovi utekli z Prahy na Kokořínsko obdělávat rodinné polnosti. A aby se náhodou nenudili, když skončí žně, pořídili si ještě čerpací stanici. S benzinkou jim spadlo do klína i malé muzeum – čtyři historické stojany, které sbíral původní majitel. Dva jsou z let šedesátých, další ještě o pár dekád starší. Rudý stojan značky HEFA se vyráběl od třicátých do padesátých let, charakteristický pro něj byl svítící „glóbus“ používaný jako nosič reklamy nebo k označení druhu pohonné látky. A mezi kluky to býval oblíbený terč pro vzduchovku.
Hodkovice nad Mohelkou
Chcete ji? Tahle hodkovická krasavice půjde možná už brzo k zemi. Stavba z přelomu třicátých a čtyřicátých let není památkově chráněná a současný majitel neplánuje investovat do její záchrany. Využívá z ní stejně jen dosud funkční autováhu. Hipsterská kavárna? Kdyby ji tak šlo rozebrat a znovu složit na Letné! Jak připomíná nápis na rezavém sloupu, benzinku za války provozovala hamburská společnost Naphthaindustrie und Tankanlagen AG (NITAG). Zastavil se tu někdy na bagetu Konrád Henlein při pracovní cestě z Liberce do Prahy?
Osečná
„Určitě zajeďte až pod Ještěd do Osečné, tam mají krásnou pumpu,“ nalomi- la nás už ve Mšeně paní benzinky Klára Horáková. „A Osečnou plánujete? Ukážu vám fotky na tabletu,“ dorazil nás v Hodkovicích mladík bydlící vedle pumpy NITAG. Dobře, sice jsme Osečnou v itineráři neměli, ale tomuhle se nedalo odolat. V kraji Karolíny Světlé se ukrývá skutečný osmdesátkový klenot, povinná zastávka vyznavačů urbexu. Historii pumpy dáváme dohromady se štamgasty v hospodě na náměstí. Tankovalo se tu až do devadesátých let, teď se tu spíš pořádají divoké večírky. Vůni benzinu vystřídala vůně toluenu.
Praha-Zličín
Zpátky v Praze, kde byl mimochodem v roce 1923 otevřen i první veřejný výdejový stojan na benzin. Řidiči tehdy jezdili tankovat na náměstí Republiky. Nejznámější česká historická čerpací stanice ale stojí ve Zličíně. Dřív u ní šoféři brali benzin při cestě na Plzeň, když Hitler zavedl jízdu vpravo, stalo se její umístění poněkud nepraktickým. Mnoha jiným tahle změna zlomila vaz, funkcionalistická stavba, kterou architekt Ladislav Machoň v roce 1936 navrhl pro americkou Vacuum Oil Company, přežila.
Kam jsme to nestihliBoží Dar Hradec Králové Milín |