Prosvětlený plakátový panel na chodníku. Dopravce na něm inzeruje výhody veřejné přepravy cestujících a krásy vlasti. Pod fotografií ženy vyhlížející z okénka vlaku je viditelné upozornění: Tato fotografie byla vytvořena pomocí umělé inteligence.
Dá se vždy věřit turistickým lákadlům?
Vltava po obou stranách s věžemi chrámů a hradů. I tak mohou vypadat snímky Prahy od umělé inteligence (AI). Na neexistující romantiku našeho hlavního města už lákají ve světě některé weby. Může to mít do budoucna vážné důsledky, a to zklamání turistů, kteří pak zjistí, že město je na fotografiích jiné než jeho reálná podoba. A tím pádem to může pocítit i turistický průmysl u nás.
Rande podle AI
|
Přesto firmy, které už AI využívají, nebo se k ní postupně propracovávají, nejsou tolik pesimistické. Podobně na tom jsou i zaměstnanci, i když ti jsou přirozeně skeptičtější než jejich šéfové.
Alespoň to vyplývá z posledního průzkumu personální agentury ManpowerGroup mezi více než pěti sty zaměstnavateli všech velikostí v Česku. „Téměř sedmdesát procent vedoucích na seniorních pozicích vnímá využití umělé inteligence jako krok správným směrem,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka agentury. V čem spatřují firmy plusy a v čem minusy?
Ťukej, ťukej, ať nasbíráš body
Začněme obavami. Některé firmy, především v oblasti e-komerce, už využívají vlastností umělé inteligence například ke sledování výkonnosti pracovníků. Může se to dít buď přes počítač, nebo přes sledovací náramky nebo chytré hodinky. „Může se jednat o monitorování pohybu, čas strávený vyřizováním zakázek po telefonu, otevírání jednotlivých webových stránek nebo i zaznamenávání úhozů na klávesnici,“ vypočítává některá negativa AI, jejichž sledování a vyhodnocování má na starosti, Jiří Halbrštát, manažer náboru ManpowerGroup. Umělá inteligence pak může na základě získaných údajů sestavovat žebříček výkonnosti.
Možnosti takového sledování mohou být do budoucna ještě dokonalejší a mohly by pak přerůst až k pracovní šikaně. „Záleží na vnitřním nastavení pravidel,“ dodává Halbrštát.
AI v EU
|
Na druhé straně lze některá sledovaná data, konkrétní schopnosti a dovednosti využít k rychlejšímu a kvalitnějšímu sestavení týmu, který potřebuje firma k řešení konkrétního úkolu. Protože současná praxe vyžaduje rychlou reakci na technologické změny, na chování na trhu či cenový vývoj nebo požadavky zákazníků. AI může rychleji vyhodit ze seznamu ty nejvhodnější kandidáty na řešení daného úkolu.
Co se zaměstnanců týká, výzkum udává odpor vůči AI asi u necelé třetiny z nich a také 17 procent manažerů nevidí v zavedení umělé inteligence přínos.