Světová výstava Expo 2025 na ostrově Yumeshima otevře své brány za necelý měsíc, 13. dubna. Český národní pavilon se blíží svému dokončení, interiérové stavební práce jsou už téměř hotové. Pavilon tak čeká v týdnu kolaudační proces, který podle japonských zvyklostí potrvá několik dní. Po kolaudaci se stane oficiálně největší stavbou svého druhu bez ocelové konstrukce v Japonsku. Do Japonska zároveň postupně putují umělecká díla do návštěvnické cesty a odlétají umělci, kteří se na uměleckém ztvárnění a stálé výstavě podílí.
„Koncept české účasti na EXPO 2025 pod hlavičkou Talent a kreativita pro život postupně zaplňuje a zasahuje do všech sfér, které tyto dvě lidské vlastnosti ovlivňují – přesně tak, jak jsme plánovali. Jedná se o velmi komplexní projekt, který propojuje rozmanité iniciativy napříč odvětvími, a jsem rád, že se nám daří je smysluplně spojit do jednoho celku. Český národní pavilon na Expo – ať už stálou výstavou, programem, nebo architekturou pavilonu – osloví všechny, malé i velké, Čechy, Japonce i návštěvníky z celého světa. Představíme moderní i tradiční, inovativní i klasické. Pavilon zaujme srdce, duši i rozum,“ říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška.
Rony Plesl a jeho stromy
Do Ósaky zamířili první umělci, kteří mají na starosti tvůrčí proces návštěvnické cesty, tedy stálé výstavy pro návštěvníky českého národního pavilonu. Ten představí multimediální instalaci vytvořenou týmem vizuálních umělců, která bude pro letošek do spirály.
Prvním dílem, se kterým se návštěvník setká, bude monumentální křišťálové sousoší Stromy rostou z nebe od Ronyho Plesla, které bylo poprvé představeno na Benátském bienále v roce 2022. Čiré křišťálové kmeny v nadživotní velikosti jsou otiskem živých stromů. Po cestě stezkou pavilonu bude na návštěvníky čekat řada dalších Pleslových skleněných artefaktů, které podle něj propojují témata přírody a lidské existence.
Ústředním dílem táhnoucím se po celém obvodu architektury bude více než dvě stě metrů dlouhý kresebně-malířský narativ Jakuba Matušky aka Maskera. Podle autora se vizuální příběh metaforicky roztáčí do spirály jako komentář lidského usilování. Multimediálně sjednocující prvek představuje audiovizuální instalace Lunchmeat Studia pomocí třicetikanálové zvukové kompozice a komentářů na digitálních displejích.
Mucha i Černý
Na návštěvnické cestě budě také možné nalézt bronzovou sošku od Alfonse Muchy Akt na skále, skleněného maskota Reného nebo působivou instalaci Herbarium od firmy Lasvit.
Uprostřed restaurace českého pavilonu pak bude možné obdivovat světelnou instalaci Crystal Grid od společnosti Preciosa.
Zapojí se i další čeští umělci, například uniformy českého národního pavilonu navrhl oceňovaný český designér Jan Černý.