Pár listů připíchnutých na stěně vinného sklepa v Hodonicích na Znojemsku. Belgie, Francie, Japonsko, Austrálie, Tchaj-wan... Nestačíte si zapamatovat desítky zemí a měst, kam putují netradiční krabice s vínem.
Když se Martin Vajčner kdysi rozhodoval pro studium, těžko si mohl podat přihlášku jinam než do proslulé vinařské školy ve Valticích.
Jeden děda byl bednář a určitě byste ještě narazili na sudy, ve kterých vína zrají. Druhý děda byl rovnou vinař. Otec Pavel za tři desítky let změnil bývalý socialistický podnik v Šatově na jedno z nejrespektovanějších a největších vinařství v Česku. Maminka pochopitelně taky pracovala ve vinařství, i když jako vedoucí zákaznického centra.
Takže Martin zákonitě skončil jako soukromý vinař. Sice léta pracoval ve vinařské stanici, byl i someliér, ale časem, při zaměstnání, se pustil do kdysi u nás nepříliš zajímavé oblasti čistě přírodních vín. Poslední čtyři roky už jede naostro a ve svém. A zapojil i rodiče. „Hlavně při sklizni je na vinicích nejen partnerka a rodiče, ale i sestra švagrové a další příbuzní,“ potvrzuje Martin Vajčner platnost výrazu „rodinné vinařství“.
Někdo jim říká biovíno, někdo přírodní
|
Naturální vinice? Nejlépe na samotě u lesa
Přírodní, nebo chcete-li naturální vína jsou specifická výseč oboru. Jako jsou ekobrambory nebo biojablka, svět vín má i tuto část. Žádná chemie, přesné určení půdy, kde jsou vinné keře, ošetřování rév a vinice během růstu i po sklizni a následný způsob zpracování. To vše a další a další maličkosti odlišují naturální nápoj od většinové vinařské produkce.
Martin v současnosti vlastní sedm vinic v několika viničních tratích v okolí Znojma. Laik si možná řekne, jestli by nebylo jednodušší mít jednu velkou vinici. Ale každý vinař, který se pustí do naturálních nápojů, vám potvrdí, že najít vinici pro tato vína není snadné, a ne každý se proto do biovína pouští.
Neboť je nutné uhlídat si i to, aby na keře pro naturální vína vítr nenavál chemikálie ze sousedních vinic, kde se pracuje klasicky, tedy i s chemií. Pokud jsou keře pro přírodní vína v rámci velké vinařské trati fyzicky izolována, tím líp. I proto má Martin vinice roztroušené kolem Znojma, plochy se pohybují od dvou desetin do celého hektaru. Často to jsou plochy po malých soukromých vinařích, kteří zestárli a už neměli následovníky.
Dávají přednost lehčímu pití
„Většina naturálních vín má menší obsah alkoholu, než najdete na etiketách běžné produkce,“ poukazuje Martin Vajčner na fakt, že mladší generace zákazníků u nás, a hlavně ve světě se upínají k méně alkoholickým nápojům a výrobci, ti největší i menší, na to reagují. Je to trend v „lehkých“ šumivých vínech i pivech, což je znatelné i v regálech, a vinařům se toto směřování také nevyhnulo. Čas od času narazíte, například v rakouské produkci, na vína se šesti až sedmi procenty alkoholu, to je ale už opravdu lehké pití na úrovni vinného střiku. Vína, která Martin produkuje, se proto pohybují mezi deseti až dvanácti procenty.
Reklama zakázána
Když položíte otázku, jak svá vína propaguje, řekne, že je nepropaguje. „U naturálních vín je nejlepší tichá pošta, zkušenost odběratelů, to, že si to lidé, obchodníci i restauratéři povědí mezi sebou. Kdybych si platil nějakou inzerci, tak si odběratel řekne – to je to víno tak špatné, to o ně nemá nikdo zájem, že mu musí dělat reklamu?“ argumentuje vinař. První zákazníky oslovil Martin na veletrhu přírodních vín, pak už se to rozjíždělo samo. Musí ale respektovat skutečnost, že než od něho začne někdo odebírat, většinou se chce o způsobu pěstování a výroby, o důvěryhodnosti nejrůznějších certifikátů přesvědčit přímo v Hodonicích a také na Martinových vinicích.
Přes internet nenakoupíte
Martin Vajčner se nepustil do prodeje přes e-shop. „Mám například exkluzivního odběratele ve Francii, dodává i do michelinských restaurací. Když budu prodávat vína přes internet, zkazím tím obchod svým odběratelům a restauracím. Lidé si lehce zjistí, za kolik je víno v e-shopu a kolik si přihodila restaurace nebo prodejce,“ argumentuje Martin.
Zkušenosti některých vinařství ukazují, že prodeje přes síť mají zajímavé, ale z restaurací se vytratily. I to je důvod, proč v Česku dodává Martin jen do konkrétních restaurací nebo vybraným prodejcům nápojů. Nakoupit vína přímo od něho ze sklepa? Zapomeňte.