Lhotákova tvorba byla laskavá. Okouzlení koncem 19. století a začátkem toho následujícího se totiž kryje s érou,která je v historii nazývána jako Belle époque, tedy krásné časy. Rozvoj techniky, kdy lidé začali cestovat v automobilech, na nebi se objevovaly první aeroplány a kralovaly zde vzducholodě a horkovzdušné balony. Politická situace v Evropě byla relativně stabilizovaná, na dohled žádná velká válka. Zdálo se, že svět vstoupil do období věčného klidu a míru, alespoň na evropském kontinentu. První světová válka ale už byla za rohem, když se dva roky před jejím začátkem Lhoták narodil.
Milovník motorů i bicyklů
„Jedním z faktorů výrazně ovlivňujícím nejenom Lhotákovu tvorbu, ale i celý jeho život byla v útlém věku prodělaná obrna, která zanechala trvalé následky na jeho levé noze. Tato skutečnost měla pro jeho tvorbu poměrně zásadní dopad. V jeho dílech nalézáme různým způsobem handicapované osoby, zachycované při různých příležitostech a aktivitách,“ uvádí web kamil-lhotak.cz. To mu nebránilo, aby neusedal za řídítka kola. Nakonec musel ze sedla pryč, jeho zdravotní stav se zhoršil. Především ho trápila stupňující se cukrovka, kterou mu lékaři zjistili už v roce 1969. Poslední velká výstava během jeho života se odehrála v roce 1987, kdy mu bylo 75 let, v Praze na Staroměstské radnici. Pak už jen finišovala životní dráha umělce, který neměl žádnou odbornou školu, studoval totiž práva, když ho nevzali na AVU.
V listopadu 1989 umírá jeho životní láska Anna, Kamil Lhoták ji přežil o necelý rok. V roce 2019 udělil prezident republiky Lhotákovi in memoriam medaili Za zásluhy 1. stupně.