Ještě před ruskou agresí na Ukrajině začaly čínské automobilky válcovat jak ruskou domácí automobilovou konkurenci, tak tu zahraniční.
Po zavedení sankcí a odchodu západních automobilek se otevřel prostor právě pro čínskou produkci všeho druhu. Rusové dokonce zkusili některá ryze domácí auta montovat z čínských komponentů a vydávat je za „novinky ruského automobilového průmyslu“. Číňané zaútočili na kapsy zákazníků nejen cenami, ale především pestrostí.
Čínská nadvláda
|
Jenže se „něco děje“. Jen od ledna 2025 uzavřelo dveře přes 210 prodejen čínských vozů, což je třikrát víc, než za stejné období loňského roku. Za celý rok 2024 ukončilo provoz 449 čínských dealerů, rok předtím to bylo, jak uvádí server Kommersant, „jen“ 187 prodejen.
Letos už nenakoupí lidé ve 26 autosalonech značky Bestune, zmizelo dvacet showroomů Kaiyi, šestnáct prodejen DFM. Do top 10 ukončených prodejen aut se dostala také zastoupení Geely, Jaecoo, Jetour a LiAuto. Podle údajů Gazprombank Leasing přispěje zavírání uvedených míst k celkovému poklesu prodejních míst všech typů a značek aut na ruském trhu pod čtyři tisíce.
V současnosti má v Rusku nejvíc prodejních míst z neruských značek automobilka Chery, a to 206. Následuje Changan s 200 prodejnami a třetí je Geely se 199 showroomy. Jedním z důvodů jejich uzavírání je klesající zájem zákazníků u menších čínských automobilek, jako je Livan, Kaiyi, SWM nebo Foton. Zvláště v cenové kategorii aut za dva až tři miliony rublů, navíc s téměř shodnou výbavou, je přeplněno a silné značky jako Geely, Great Wall a další mají silnější marketingové rozpočty.