Alena, která žije v malém městě v Ústeckém kraji, vlastnila v Praze dvě asi padesát let staré řadové garáže. Za dvě garáže, které prodala, koupila byt pro dceru a ještě něco zbylo.
Dřív to bylo místo takzvaně na vidrholci, kam se pro auto ukryté před rozmary počasí i nenechavci jelo málem jako na nedělní výlet. Ale od 90. let v okolí vyrostly desítky domů a stovky bytů. Parkovací stání či garáže v domech s ohledem na přibývající automobily nepostačují. Není divu, že o poměrně zachované řadovky tu je mezi novousedlíky stále zájem. „Dlouho jsme se rozmýšleli, nabídky odmítali, ale když dcera řešila po vysoké bydlení, obě garáže jsme prodali,“ vysvětluje Alena.
Protože byly obě garáže vedle sebe, navíc s přívodem elektřiny, vyšplhala se konečná cena obou nemovitostí na bezmála čtyři miliony. O zájemce nebyla nouze. „Prodané byly do měsíce,“ říká Alena. Za starší byt tři plus jedna, který pro dceru pořídila, pak v severočeském města zaplatila něco málo přes tři miliony korun.
Jak ukazuje poslední srovnání cen garáží a garážových stání v Česku podle serveru Sreality.cz, do jisté míry kopírují jejich zdražení i cenový vývoj nových bytů. U garáží tyto ceny stouply o 6,3 procenta, zatímco garážová stání podražila o 4,8 procenta. Zdražování je znát rovněž i u pronájmů.
Jihočeši tlačili na pilu
„Pokud se podíváme na prodejní ceny garáží a garážových stání v hlavním městě Praze a v Jihomoravském kraji, pro které máme na našem portálu nejvíce dat, byla v roce 2024 průměrná nabídková cena garáží v hlavním městě Praze 56 153 korun za metr čtvereční a garážových stání 47 405 korun,“ uvádí Štěpán Matějka, datový analytik Sreality.cz.
Mezi kraji jsou ale značné výkyvy. V Libereckém kraji se ceny za rok zvýšily o necelá tři procenta, metr čtvereční tu byl za 24 tisíc korun. V Jihočeském kraji nebyla metrová cena o mnoho vyšší, asi 29 tisíc korun. Meziročně to ale představovalo víc než třináct procent. Podobně si připlatili i na severní Moravě a v Plzeňském kraji.
Na sociálních sítích se v poslední době objevují doporučení pro mladé, kteří si nemohou dovolit koupit byt, aby investovali alespoň do garáže a vytvářeli si tak prostřednictvím jejich pronájmu finanční aktiva