„Zmenšování velikosti nebo gramáže potravin přispívá k frustraci českých spotřebitelů,“ sdělil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. Povinnost pro výrobce viditelně označovat zmenšení balení by považoval za krok správným směrem. Transparentní informování o změně balení podporuje také. „Většina firem velikosti balení nemění,“ říká mluvčí Potravinářské komory ČR Marek Zemánek.
Z dat srovnávače cen potravin Kupi.cz vyplývá, že výrobci nejčastěji zmenšují balení cukrovinek, jako jsou bonbony, tabulkové čokolády nebo čokoládové tyčinky, a dále slané chipsy, tyčinky, křupky nebo mycí a prací prostředky. „U řady produktů takzvaná smrskflace proběhne bez povšimnutí a veřejnost se o ní dozví až se zpožděním,“ informuje Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz.
Omezení plýtvání?
Prouza upozornil, že zmenšování balení je čistě na rozhodnutí výrobce a výrobci v současnosti nejsou povinni podobné změny balení hlásit. „Víme ale, že se týká široké škály značkových produktů. Nejčastěji se jedná o snížení hmotnosti o deset až dvacet gramů,“ uvedl Prouza.
Podle Zemánka výrobci ke zmenšení přistupují v reakci na zvyšující se náklady nebo na preference spotřebitelů. Důvodem může být i snaha omezit plýtvání, rozšíření nabídky nebo podpořit zdravější stravovací návyky, dodal. „Nejedná se o systematický přístup ze strany potravinářů v Česku a většina společností velikosti balení nemění,“ podotkl Zemánek.
On chápe, že spotřebitelé zmenšení balení mohou vnímat jako neférové jednání, podotkl ale, že pokud by výrobek zdražil, mnozí zákazníci by si zboží nekoupili. Přesto považuje za klíčové lidi o změnách transparentně a jasně informovat. „Aby si mohli uvědomit, co za své peníze opravdu dostávají,“ řekl. Férové označování by podpořil také Prouza. „Transparentnost by pomohla snížit frustraci spotřebitelů a přispěla by i k férovější komunikaci na trhu,“ myslí si šéf SOCR.
Zmenšilo se a zdražilo. Jen málokdo to přizná
Neplatí však argumenty výrobců či obchodníků, že menší balení výrobku nezatíží spotřebitelovu kapsu. Podle Kupi.cz se úprava balení loni týkala například oplatek Delissa Orion, jejichž 33gramové balení bylo v průběhu jara 2024 nahrazeno menší, 30gramovou verzí. Z dat Kupi.cz vyplývá, že 33gramové balení oplatek stálo v květnu 2024 průměrně 11,90 koruny, v akcích méně. Letos v březnu pořídili lidé výrobek o 30 gramech průměrně za 13,90 koruny, pokud nebyl v akci.
Dalším příkladem jsou křupky Snack Sticks Bohemia Chips. „Do roku 2015 se prodávaly v 85gramovém balení, poté došlo k jejich zmenšení na 77 gramů a postupně na 70 gramů. V roce 2024 došlo k dalšímu zmenšení až na 60 gramů,“ uvedla Kopčilová. Loni na jaře zaplatili lidé za 70gramové balení křupek 29,90 koruny, letos v březnu stálo o deset gramů menší balení 30,90 koruny, v akci 19,50 koruny.
V předchozích letech podle Kupi.cz přešly na menší balení i žvýkačky Orbit, kečup Heinz nebo prostředek na nádobí Jar. „Výjimkou je například nedávno medializovaná čokoláda Milka, kde to výrobce oznámil předem. V tomto případě jsme v Kupi.cz zaznamenali v daném období také nárůst počtu slevových akcí na čokolády této značky,“ dodala Kopčilová.