metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 14 °C

Čtvrtek, 25. února 2021. Svátek má Liliana.
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Depo Písnice na trase D (dokumentace...
Další 4 fotografie v galerii
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Depo Písnice na trase D (dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Stavba déčka začne. První etapa už příští rok

7. února 2017  6:30 Robert Oppelt
Město je úspěšné i při jednání o důležitých pozemcích pro stavbu metra.

Už na podzim příštího roku se poprvé kopne do země v místech, kde má v budoucnu vést trasa metra D.

„Náš cíl je začít konečně stavět a důsledně kontrolovat a dodržovat termíny,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Fotogalerie

Město totiž tlačí dva termíny – politický a finanční. Příští rok jsou komunální volby a politici budou chtít dokázat, že plní, co jejich strany před volbami slibovaly, tedy že postaví déčko. Magistrát zároveň potřebuje do roku 2023 dokončit co největší část trasy, jen tak může získat na stavbu až devět miliard z evropských fondů.

Praha se proto rozhodla stavbu mezi Pankrácí a Písnicí rozdělit do čtyř etap. První z nich je geologický průzkum. Město ho chce zahájit už v září příštího roku a v roce 2019 začít stavět vlastní trasu metra.

Déčko

  • K červené, zelené a žluté se má do roku 2023 přidat modrá trasa metra D.
  • Plány vznikají od 70. let 20. století. Trasa má měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik lidnatých sídlišť v oblasti Prahy 4.
  • Náklady se odhadují okolo 50 miliard korun, přispět by měly evropské fondy i vláda.
  • Trasa D má v budoucnu pokračovat z Pankráce na Náměstí Míru a na Náměstí Republiky, kde budou přestupní stanice.
  • Zvažuje se také nová větev déčka do Modřan, prodloužení áčka z Hostivaře nebo béčka ze Zličína.

Už letos v listopadu by měla být vypsána soutěž, v níž najde firmu, která průzkum provede. Ten bude spočívat v desítce šachet a stovkách metrů podzemních chodeb v místech budoucích tunelů modré trasy metra.

V druhé etapě má podle harmonogramu začít výstavba metra mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory.

„Při zahájení přípravy této etapy v březnu 2017 je dosažitelný termín zahájení stavby v roce 2019,“ řekl Dolínek. Cílem by pak bylo dokončení a zprovoznění tohoto úseku do roku 2023, kdy by se měli novou trasou svézt první cestující „Myslím si, že tento plán je realistický. Termíny, které mám, jsou podle odborníků stihnutelné,“ soudí Dolínek.

Poté by ještě následovala třetí a čtvrtá fáze. Během třetí fáze by byly dokončeny stanice v úseku Nové Dvory – Písnice a v poslední vznikne nové depo v Písnici.

Vše podle náměstka ale závisí na dostupnosti pozemků a postupném získávání stavebních povolení. Ale i tam se blýská na lepší časy. Město je před dohodou s několika důležitými vlastníky pozemků, například TJ Pankrác, v jehož areálu má vzniknou hlavní staveniště. Dnes také rada rozhodne o smlouvě s restituenty, kterým patří pozemky u krčské nemocnice.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pro svá střeva dělejte víc. Pozor na jídlo, dopřejte si probiotika

Petr Ryšávka
vydáno 24. února 2021  20:00

Taky jste se vždy domnívali, že v lidských střevech všechno končí? Pravda je ale taková, že ve střevech se nachází většina imunity, která je nejen v...  celý článek

Nahlášeno, uklizeno. Popeláři za přeplněný koš nemohli

Místo po úklidu
vydáno 24. února 2021  16:00

Deník Metro vyřešil prosbu čtenáře, kterého štvala lenost sousedů.   celý článek

Mosty, lávka a schodiště, která nikam nevedou

Jižní Město. Nedokončená lávka Praha? Aha!
vydáno 24. února 2021  11:38

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

Lidé očkování chtějí, ale systém selhává, shodli se praktici

Praktický lékař Jiří Pražák.
vydáno 24. února 2021  7:58

Pandemie zaměstnává naplno i praktické doktory. Kromě běžných kontrol vyšetřují své pacienty i po telefonu a ordinační hodiny se mnohdy protáhnou. Podle...  celý článek

Vaše fotky z Prahy