metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 27 °C

Středa 10. srpna 2022. Svátek má Vavřinec

Další 4 fotografie v galerii
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Depo Písnice na trase D (dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Stavba déčka začne. První etapa už příští rok

  6:30
Město je úspěšné i při jednání o důležitých pozemcích pro stavbu metra.

Už na podzim příštího roku se poprvé kopne do země v místech, kde má v budoucnu vést trasa metra D.

„Náš cíl je začít konečně stavět a důsledně kontrolovat a dodržovat termíny,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Město totiž tlačí dva termíny – politický a finanční. Příští rok jsou komunální volby a politici budou chtít dokázat, že plní, co jejich strany před volbami slibovaly, tedy že postaví déčko. Magistrát zároveň potřebuje do roku 2023 dokončit co největší část trasy, jen tak může získat na stavbu až devět miliard z evropských fondů.

Praha se proto rozhodla stavbu mezi Pankrácí a Písnicí rozdělit do čtyř etap. První z nich je geologický průzkum. Město ho chce zahájit už v září příštího roku a v roce 2019 začít stavět vlastní trasu metra.

Déčko

  • K červené, zelené a žluté se má do roku 2023 přidat modrá trasa metra D.
  • Plány vznikají od 70. let 20. století. Trasa má měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik lidnatých sídlišť v oblasti Prahy 4.
  • Náklady se odhadují okolo 50 miliard korun, přispět by měly evropské fondy i vláda.
  • Trasa D má v budoucnu pokračovat z Pankráce na Náměstí Míru a na Náměstí Republiky, kde budou přestupní stanice.
  • Zvažuje se také nová větev déčka do Modřan, prodloužení áčka z Hostivaře nebo béčka ze Zličína.

Už letos v listopadu by měla být vypsána soutěž, v níž najde firmu, která průzkum provede. Ten bude spočívat v desítce šachet a stovkách metrů podzemních chodeb v místech budoucích tunelů modré trasy metra.

V druhé etapě má podle harmonogramu začít výstavba metra mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory.

„Při zahájení přípravy této etapy v březnu 2017 je dosažitelný termín zahájení stavby v roce 2019,“ řekl Dolínek. Cílem by pak bylo dokončení a zprovoznění tohoto úseku do roku 2023, kdy by se měli novou trasou svézt první cestující „Myslím si, že tento plán je realistický. Termíny, které mám, jsou podle odborníků stihnutelné,“ soudí Dolínek.

Poté by ještě následovala třetí a čtvrtá fáze. Během třetí fáze by byly dokončeny stanice v úseku Nové Dvory – Písnice a v poslední vznikne nové depo v Písnici.

Vše podle náměstka ale závisí na dostupnosti pozemků a postupném získávání stavebních povolení. Ale i tam se blýská na lepší časy. Město je před dohodou s několika důležitými vlastníky pozemků, například TJ Pankrác, v jehož areálu má vzniknou hlavní staveniště. Dnes také rada rozhodne o smlouvě s restituenty, kterým patří pozemky u krčské nemocnice.

Komentáře

Hlavní zprávy

Slavný stadion Nikolajka končí. Hokejisté musejí jinam

vydáno 10. srpna 2022  5:52

Pro nové kluziště radnice Prahy 5 sehnala investora. O pozemku však s magistrátem stále jedná.  celý článek

Lokální farmy budou za pár let velký trend, říká ředitel firmy GreenTech

vydáno 9. srpna 2022  20:24

Pěstují zeleninu uvnitř. Dmitrij Lipovskij, ředitel a zakladatel firmy GreeenTech, přibližuje, co jejich firma nabízí v rámci indoor farem a pěstíren a...  celý článek

Žaloba na okruh? Zoufalost, říká Ondřej Martan, starosta Běchovic

vydáno 9. srpna 2022  16:50

Dvacátá městská část má v plánu podat k soudu žalobu na vydané územní rozhodnutí k úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Tento krok...  celý článek

Z centra pro narkomany z Košíř je horký brambor. Odborníci volají po odkladu výpovědi

vydáno 9. srpna 2022  9:40

Na území Prahy žije až deset tisíc narkomanů. Tohle číslo vyplývající z analýzy Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy je relativně...  celý článek