Chorvatský autobus parkující v Praze u Kongresového centra. Uvnitř sedí řidič a brouzdá internetem ve svém mobilu. Dveře vozu jsou zavřené, motor běží na volnoběh. Turisté, které dovezl do české metropole, se mezitím procházejí asi kilometr vzdáleným Vyšehradem.
Co říká zákon
|
Důvod? Na teploměru víc než třicet stupňů. Šofér se nemůže od vozu hnout, neví, kdy pasažéři dorazí, a v autobusu by se v letním vedru uvařil. „Lidi se taky chtějí vracet z vycházky do klimatizovaného autobusu,“ říká Chorvat reportérovi deníku Metro. Víc se na toto téma nechce bavit. Situace, která je k vidění i na dalších místech v hlavním městě. Například na nábřeží Kapitána Jaroše, kde je u Vltavy vyhrazené místo pro zájezdové autobusy. Některé z nich tu v létě běžně čekají na své turisty tři, čtyři i více hodin a vypouštějí do ovzduší zplodiny. Horší je to i proto, že při volnoběhu filtry pevných částic nefungují jako při jízdě a vypouštějí víc škodlivin.
Jedná se přitom o přestupek, který lze postihnout podle zákona o provozu na pozemních komunikacích. A to 2000 korunami na místě, nebo o pětistovku víc ve správním řízení. „Autobusy, taxikáři, zásobovací auta mají v létě motory spuštěné, s tím se setkáváme,“ řekla deníku Metro Irena Seifertová, mluvčí pražských městských policistů. Pokutují-li strážníci přestupky tohoto typu, ze statistiky se to nevyčte, protože do hlášení není zaneseno, že pokuta byla za běžící motor. Vzhledem k množství aut v hlavním městě se mluvčí pražských strážníků Seifertová domnívá, že se jedná spíše o výjimečné pokutování. „Strážníci nejsou na jednom místě tak dlouho, aby mohli přestupek objektivně posoudit, mají i jiné úkoly,“ říká.
Jako bez katalyzátoru100
|
Zbytečné zplodiny turistických autobusů netrápí jenom Prahu, ale třeba Karlovy Vary. „S takovými problémy se setkáváme nejčastěji v ulicích Varšavská a I. P. Pavlova, kde autobusy turisty vykládají,“ potvrdil deníku Metro Jan Trojáček, zástupce ředitele karlovarských strážníků. Za nerespektování zákazu stání i běh motorů na volnoběh kvůli klimatizaci udělili jen letos v létě lázeňští městští strážníci pokuty za více než 30 tisíc korun.
V jihočeské Hluboké nad Vltavou musí všechny autobusy na centrální parkoviště. „Stojí tam s vypnutými motory, ale jak dlouho před nástupem pasažérů řidiči motory startují, nedokážu odpovědět,“ připouští možnost vrchní strážník Michal Saitz.
„Problém si uvědomujeme. Z pohledu produkce emisí to samozřejmě není v pořádku,“ komentuje problematiku běžících motorů Petra Roubíčková, mluvčí ministerstva životního prostředí. „Horší je to, že vesměs v blízkosti památek, kde se nachází větší množství lidí,“ vysvětluje mluvčí resortu.
Natoč smraďochaKouřící komín a soused pálící PET lahve s uhelným mourem. České zákony umožňují kontrolovat škodlivé spalování v objektech. Záleží však na tom, jestli soused nahlásí souseda na radnici. V Česku to není moc populární. Princip bdělého občana se snaží uplatňovat i v cizině. Například britská organizace Bright Blue přišla před časem s návrhem, aby ti, kteří dají úřadům nebo policii vědět, že někdo dlouho parkuje a má spuštěný motor, byli finančně odměněni. A to tak, že auto s běžícím motorem natočí na video mobilním telefonem, a dostane-li čoudící hříšník pokutu, bdělý videoreportér by obdržel pětadvacet procent z udělené pokuty. Ve Velké Británii funguje už dva roky server, kam lze zasílat silniční prohřešky a pirátství natočené palubními kamerami z aut. Uživatel doplní údaje k přestupku, který jeho kamera natočila. Podle zkušeností jen z prvního roku fungování ušetřila videa při vyšetřování řidičských hříchů policii více než 68 tisíc hodin. Nastartovaná auta jsou centrem zájmu policie například v Dubaji. Strážci zákona pokutují majitele vozů, kteří odešli třeba nakupovat a nechali auto na parkovišti se spuštěným motorem kvůli klimatizování. Důvodem ale není ochrana ovzduší. Auta zůstávají většinou nezamčená a často se kradou. Pokuta činí něco přes 1600 korun. |