metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 12 °C

Pátek, 26. února 2021. Svátek má Dorota.
Stanice metra Střížkov (Praha)
Další 2 fotografie v galerii
Stanice metra Střížkov | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Střížkov patří k nejkrásnějším stanicím metra. Přitom je to ale holubník

12. dubna 2016  14:37 Filip Jaroševský Metro.cz
Sotva stanici metra Střížkov uklidí, už je zase pokrytá trusem. Všechna opatření jsou na holuby krátká. Cestující tak musí denně přeskakovat po celé ploše jejich výkaly.

Střížkov

Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.

  • Střížkov je stanicí hloubenou. Ačkoliv je nástupiště 13 metrů pod povrchem, budova stoupá vysoko nad úroveň terénu.
  • Tvoří ji velká oceloskleněná konstrukce, svým půdorysem připomínající kapku vody či velrybu. Na dvou masivních obloucích, které vedou v ose stanice, je pak celá konstrukce zavěšena.
  • Součástí je také podchod pod Vysočanskou ulicí. Nástupiště jsou boční, pomocí tří mostů umístěných ve dvou úrovních mohou cestující přecházet z jednoho nástupiště na druhé. Celá stanice je bezbariérová, jednotlivé lávky a­ nástupiště jsou propojeny výtahy.
  • Architektonické řešení stanice obsahuje také různé můstky či fontány.

„Celá stanice Střížkov je vlastně překladištěm nemocí a infekcí, které si domů nosíme na botách,“ stěžuje si čtenář deníku Metro Mirek Vitásek.

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla zde s holuby bojují od zahájení provozu v roce 2008. Bez úspěchu. „Holubi tu vždy budou mít navrch,“ krčí rameny Štábl, podle něhož je vzhledem ke spoustě konstrukcí v klenbě stanice fakticky neochranitelná.

Holubům v nezabrání ani bodliny, ani elektronické plašiče, které je měly odpuzovat od prostoru dveří. „Jejich funkčnost je vzhledem k ­výsledku silně diskutabilní. Nenašel se totiž nikdo, kdo by potvrdil jejich účinnost,“ dodává Štábl.

Stanici podle něj souží také další neduhy, které jsou spojeny s jejím designem. „Ve slunečných dnech zde strojvedoucí oslňují odrazy od skleněných ploch,“ komentuje řešení stanice Štábl.

Podle architekta Patrika Kotase, který stanici metra Střížkov navrhl, není na vině samotný projekt, ale jeho špatná správa. „Vždycky mě zamrzí, když má někdo něco na starost a distancuje se při prvním problému,“ kroutí hlavou Kotas.

„Přitom se dopravní podnik se Střížkovem chlubí na každém druhém letáku,“ dodává architekt. Stanice má podle něj mnoho výhod, které by dopravnímu podniku měly ušetřit dostatek financí a umožnit najít kvalitní řešení. „Už jen to, co ušetří za elektřinu, která je zde potřeba jen večer,“ dodává Kotas.

Jediným účinným opatřením se v tomto případě jeví odchyt nebo jiný způsob redukce přemnožené holubí populace. K jeho objednání se však nemá ani dopravní podnik, ani městská část. „Každý majitel pozemku a nemovitosti si musí svou nemovitost hlídat. Eventuálně i odchytávat holuby,“ říká Dagmar Brabcová z odboru pro životní prostředí Prahy 9.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pandemie nese i více chodců. MHD pak trpí

Poskalí
vydáno 25. února 2021  17:30

Loňská sezona přinesla enormní nárůst jízd na kole. Praha je na tom podobně jako Vídeň.  celý článek

Češi státu nevěří, jsou švejci

Švejk
vydáno 25. února 2021  5:45

Odkazem na „neposlušné“ odborníky si zdůvodňujeme i vlastní neochotu dodržovat pravidla.  celý článek

Pro svá střeva dělejte víc. Pozor na jídlo, dopřejte si probiotika

Petr Ryšávka
vydáno 24. února 2021  20:00

Taky jste se vždy domnívali, že v lidských střevech všechno končí? Pravda je ale taková, že ve střevech se nachází většina imunity, která je nejen v...  celý článek

Nahlášeno, uklizeno. Popeláři za přeplněný koš nemohli

Místo po úklidu
vydáno 24. února 2021  16:00

Deník Metro vyřešil prosbu čtenáře, kterého štvala lenost sousedů.   celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám