metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Světla měla ukázat na volnější vozy metra, projekt je ale zastaven

  8:30
Studentský projekt oslovil dokonce i dopravní podnik. Světelná signalizace by ale vyšla až moc draho.
Metro (ilustrační foto) | foto: freeimages

Na začátku, na konci, nebo uprostřed? Kde bude v soupravě metra asi nejméně lidí? Tohle dilema řeší řada cestujících. Tým studentů z ČVUT přišel s nápadem, jak čekajícím lidem poradit, který vagon bude nejprázdnější.

Chytré řešení zaujalo také pražský dopravní podnik, který se zapojil do příprav projektu a hodlal ho otestovat. Deník Metro ale včera zjistil, že byl projekt odložen. I v případě, že by byl testován pouze v jedné stanici, kterou měl být Střížkov, vyšel by řádově na několik milionů, a proto dostal dočasnou stopku.

Přitom zprvu celý nápad vypadal jednoduše. Jednotlivé vagony metra se totiž už nyní průběžně váží. „Tento údaj je on-line dostupný ve vozové řídicí jednotce, řídí se dle něj například parametry brzdné soustavy,“ říká Aneta Řehková, mluvčí dopravního podniku (DPP).

Nápad studentů vychází z logické úvahy, že nejlehčí vagon je ten nejprázdnější. Kdyby pak metro vyrazilo z jedné stanice do druhé, dostali by čekající lidé informaci o obsazenosti vozů prostřednictvím LED pásků v podlaze. V místě, kam dojede nejprázdnější vagon, by se rozzářila světla nejjasněji. Slabé světlo zase naopak naznačilo, kam dojede nejobsazenější vůz. Takto alespoň signalizace fungovala, když studenti z týmu RedCute loni prezentovali svůj projekt na programátorském maratonu Smart Mobility Hackathon.

Studentský nápad měl mít řadu výhod. Kromě zvýšeného pohodlí cestujících by se mohl také zrychlit provoz, díky rychlejšímu nástupu a výstupu. Chytré řešení také mohlo ušetřit peníze díky rovnoměrnějšímu opotřebení vozů.

Jenže právě kvůli penězům z projektu dočasně sešlo. „Projekt jsme začali s myšlenkou inovativního využití existujících dat a věříme, že by do metra přinesl zajímavá zlepšení. Od začátku jsme věděli, že data ještě nejsou přístupná. Nevěděli jsme však, že jejich zpřístupnění bude tak náročné technicky i finančně,“ říká Vít Obrusník z týmu RedCute.

Původně se uvažovalo o tom, že by se signalizace zavedla v testovacím režimu do jedné stanice. Přínos projektu by ale v tomto testovacím režimu byl pro cestující minimální, protože světelná signalizace, která by naváděla cestující do méně zaplněných vagonů, by se rozsvěcela pouze zhruba dvakrát do hodiny. „Jednotlivé varianty realizace jsme důkladně probrali a bohužel, potřebná infrastruktura v metru zatím chybí. Věřím, že nápad neumře a k jeho realizaci časem prostor bude,“ dodává Obrusník.

Také dopravní podnik doufá, že v budoucnu bude více využívat svých dat. Kromě váhy vozu totiž umí DPP sledovat i další data dostupná z vozových počítačů a řídicích jednotek. Jedná se například o informace o spotřebě energie či o motohodinách.

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Muž zaplatil nové parkovací oprávnění, i tak mu přišly pokuty. Zasáhl ombudsman

vydáno 25. dubna 2024  17:22

Brněnský senior dostal od města automaticky vygenerovaný mail s upozorněním, že mu končí platnost parkovacího oprávnění. Zopakoval tak platbu z...  celý článek

Tvář stará tisíc let. Podobu sv. Vojtěcha odhadli odborníci podle lebky z pokladu

vydáno 25. dubna 2024  17:12

Pravděpodobnou podobu patrona pražského arcibiskupství sv. Vojtěcha ve čtvrtek odhalili zástupci arcibiskupství a odborníci, kteří se na práci podíleli....  celý článek