Měly zachraňovat životy labutí přistávajících na Vltavu. Destičky Firefly (česky světluška) zavěšené na drátech nad mosty ale nepomáhají podle představ. Deník Metro zjistil, že se počet střetů velkých ptáků s tramvajovými trolejemi po instalaci reflexních světlušek v roce 2013 překvapivě zvýšil.
Plašící FireflySystém funguje na principu odrazu světla, a tím nutí labutě létat výš.
|
Zatímco v roce 2013 se podle statistik Záchranné stanice hlavního města Prahy zranilo zhruba třicet labutí, následující rok už jich bylo o dvacet víc. Za nepříznivý nárůst může podle ornitologů vyšší koncentrace ptáků kolem mostů v posledních měsících. „Labutě do Prahy létají zazimovat, v létě jsou k vidění hlavně na venkovských rybnících, a tak nejsou na pražské prostředí zvyklé,“ uvedl Lukáš Viktora z České společnosti ornitologické.
Labuť je přitom velký a těžký pták, který podle Viktory nestačí před trolejemi dostatečně rychle zareagovat. Proto se problém netýká například kachen nebo racků. Destičky Firefly pořídilo město ze Švédska za 120 tisíc korun. Na sedm mostů (Palackého most, most Legií, Mánesův, Čechův, Štefánikův, Hlávkův a Libeňský most) je v červnu před dvěma lety nainstaloval dopravní podnik.
S odstupem času se zjistilo, že největší riziko pro labutě představuje Palackého most. Proto loni v létě městský odbor životního prostředí rozhodl o přemístění všech destiček z Hlávkova mostu na nejrizikovější Palackého most. „Zdá se, že zde by určitý efekt systém mohl mít, neboť na tomto mostě, kde byla v druhém pololetí loňského roku ochrana reflexními destičkami zdvojnásobena, ubylo zranění. Alespoň to tak z laického srovnání vypadá. V polovině roku se zranilo sedm labutí, v půlce druhé jen dvě,“ řekla Zuzana Pokorná, vedoucí péče o živočichy z Pražských lesů. Dodala ale, že doba sledování je pro spolehlivé zhodnocení zatím příliš krátká.