metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 12 °C

Neděle, 17. února 2019. Svátek má Miloslava.
Pro dosažení čisté účelnosti se prý jeho konstruktéři drželi hesla „otokomae“....
Další 3 fotografie v galerii
Pro dosažení čisté účelnosti se prý jeho konstruktéři drželi hesla „otokomae“. To vyjadřuje pocit půvabu a elegance a zároveň vnitřní krásy. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Test Hondy Civic: Otokomae! To auto se nebojí

30. července 2017  13:57 Petr Holeček Metro.cz
První setkání s novým D civikem proběhlo podobně jako u předchozích generací – nejdříve se leknete té kosmické lodi, která na vás blikne obrovským světlem, zavrtí spojlerem rozdělujícím okno na ladném zadku, ale stále není vaše. To až nastartujete a vykroužíte první zatáčku. Tak dobře odladěný podvozek jsme v hatchbacku dlouho nezažili.

Design je ta hlavní věc, o které se v souvislosti s modelem Honda Civic diskutuje. Rozděluje lidi na dva tábory, jedni v něm vidí ufo, druzí děkují Japoncům, že jsou napřed a stále vyrábějí odvážná auta. Protože jinak bychom museli jezdit v modelech, které se začínají podobat jeden druhému.

Fotogalerie

Desátá generace civiku proto jede ve stopách předchozích dvou generací – a nabízí netradiční pohled na přibližovadlo, které ne každému sedne. Jenže nám sedlo. A jak! Půvab a elegance Civic je pro Hondu něco jako nejmilejší dítě – představuje nejdelší globální program vývoje jednoho modelu v historii společnosti. První generace byla představena v roce 1972, přičemž od té doby se tohoto modelu vyrobily miliony. Ani znalec nedokáže jednoduše rozeznat všechny ty generace od sebe.

Ta nejnovější je signifikantní dost – podle hlavního inženýra Mitsuru Kariyi bylo zapotřebí nové myšlení a nové přístupy k tvaru karoserie, aerodynamice a konstrukci podvozku. Pro dosažení čisté účelnosti se prý jeho konstruktéři drželi hesla „otokomae“. To vyjadřuje pocit půvabu a elegance a zároveň vnitřní krásy. Civic se skutečně elegance a krásy nevzdal, sice ubral na praktičnosti, ale zase přidal na slušném chování. Nejvíce je radost z jízdy znát na podvozku, který je komforní a sportovní zároveň.

Magie je fuč!

■ A ta praktičnost, které ubylo? Objem zavazadlového prostoru (478 litrů) zůstává jedním z největších v dané třídě, to všechna čest. I vnitřní prostor pro posádku se zvětšil. Líbila se nám i netradiční krycí roleta navíjející se příčně – díky ní nemusíte celý blok vždy vyndat, když chcete naložit něco velkého. Jenže...

■ Honda bohužel opustila svůj projekt Magic Seats, kdy šlo důmyslným sklopením zadních sedadel udělat z civiku náklaďák. A za to ji mnoho fanoušků milovalo. Budiž náplastí velká panoramatická sklopná a posuvná střecha, která je k dispozici u modelů vyšších tříd. Vítr ve vlasech je často mnohem důležitější než kredenc odvezený na chalupu.

■ Zajímavostí je, že auto se méně kroutí v zatáčkách, karoserie je totiž velmi tuhá díky vysokopevnostním materiálům. A také byla vyrobena netradičním způsobem – nejprve v britském závodě sestavili kompletní vnitřní rám, poté vnější rám a nakonec spoje. Tento postup se odlišuje od tradičního postupu, při kterém se nejdříve montuje vnější rám, poté vnitřní rám a teprve pak spoje.

Auto skvěle drží v zatáčce, a to přitom nemusíte ze své holky vytřást duši (od toho je tu model Civic Type-R, který bude mít 320 koní a přijde v roce 2018).

Sportem ku prospěchu

Nový civic je agresivnější – širší, delší a nižší než jeho předchůdci. A krátké přesahy naznačují vysokou úroveň aerodynamiky. Ostrá a agresivní maska, výrazné podběhy kol a vymodelované přední a zadní otvory pro vstup vzduchu zase demonstrují důraz na sport.

Hlavní změnou oproti deváté generaci vozu je totiž nižší poloha sezení až o 3,5 cm, která přináší pocit lepšího propojení s autem. Další novinkou, díky které je tento civic tím nejsportovnějším civikem všech dob, je nové víceprvkové zadní zavěšení kol a nový tuhý pomocný rám zajišťující zvýšenou stabilitu řízení při vysokých rychlostech. Historicky poprvé Honda použila vpředu a vzadu silentbloková pouzdra plněná hydraulickou kapalinou, která při jízdě izolují a omezují vibrace podvozku.

Vytoč mě!

S novým ufounem mají premiéru dva nové benzinové motory VTEC TURBO, které na evropský trh přišly ve dvou verzích – 1.0 (95 kW) a 1.5 (134 kW). K testu jsme si vypůjčili ten silnější spojený se šestistupňovým manuálem.

Jaké překvapení, když jsme zjistili, jak rád se agregát s přímým vstřikováním, kompaktním jednospirálovým turbodmychadlem a duálním variabilním časováním ventilů nechá vytáčet.

Sice umí zatáhnout už odspodu, ale vrchol jeho síly se nachází až nad pěti tisíci otáčkami. Má podstatně větší výkon a točivý moment než 1,8litrový motor VTEC předchozího modelu.

Auto je parádně odhlučněné a dobře pracuje i zmíněný manuál, který byl rovněž vyvinut nově – převodovka je uložena ve vylepšeném rámu a má i modernější třecí kroužek.

Sportovní naturel navíc neudělá vítr v peněžence – průměrná spotřeba byla při zkoušce limitů auta na nějakých 8, 9 litrech, přičemž klidnou jízdou se lze jistě dostat i k sedmi litrům.

Cena startuje na 470 tisících korun za tříválcový litrový benzin. Je to více než základní hatchbacky konkurence, ale duše něco stojí.

Komentáře

Hlavní zprávy

„Chceš knihu? Jeď na Čerňák!“

Sídliště Černý Most
vydáno 17. února 2019  11:11

Vojtěch Havlovec spolu s kamarády vydal knihu o Černém Mostě. Název Linka č. 141 připomíná legendární autobus, který v době před postavením metra lidem ze...  celý článek

Prostor39 má kavárnu i ateliér

V Prostoru39 se konají i různé workshopy.
vydáno 17. února 2019  5:55

Budovu v oblíbené hipsterské čtvrti předělali vlastníma rukama.  celý článek

O dani z koček ministerstvo financí v této chvíli neuvažuje

Kočka (ilustrační foto)
vydáno 16. února 2019  13:30

Za dva miliony psů platí majitelé místní poplatky. Za milion koček ne.  celý článek

V Hitlerově armádě umírali také Češi

František Emmert
vydáno 16. února 2019  9:55

Historik František Emmert otevřel ve své nové knize Češi ve wehrmachtu třináctou komnatu éry hitlerismu. „V uniformách wehrmachtu bojovaly – často...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám