metro.cz

Jaro je tady. Zahoďte střechu s novým Land Roverem!

  8:41
Je to fešák. Kdekdo se do nového kabria Land Roveru zamiluje. Ale jak jezdí?
Skládací střecha je dole za osmnáct vteřin.

Skládací střecha je dole za osmnáct vteřin. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Mnozí to považovali za automobilový úlet roku. Nissan před sedmi lety představil model Murano bez střechy. Kabrio a SUV? Velký hit to zrovna nebyl.

Jenže myšlenky se automobilky nevzdaly. Třeba Volkswagen stále uvažuje o tom, že pustí na trh malé SUV kabrio na bázi modelu Polo. A loni představil svůj luxusní teréňáček s plátěnou střechou i Land Rover.

Čekali jsme, až vyleze slunce a ten další úlet otestujeme. Ale kdepak úlet! Range Rover Evoque Convertible vypadá krásně a k našemu překvapení i krásně funguje. Nejenže se ta plátěná střecha od firmy Webasto schová za 18 vteřin nad kufr, ale navíc kvůli ní auto neztratilo nic ze svých ostrých křivek, což bylo přáním designérů. Je to nejdelší a nejširší plátěná střecha, jaká je v současnosti na autě instalována. Díky pěti vrstvám tkaniny má skvělé izolační vlastnosti, udržuje v autě teplo i ticho, což není u plátěných kabrioletů zvykem.

Kabriolety

Historie kabrioletů je v podstatě historií samotných aut. Nejranější auta byla všechna otevřená.

● Do konce 19. století měla auta skládací textilní nebo kožené střechy. První automobil s uzavřenou karoserií byl Renault typ B z roku 1899.

● Tzv. convertibles, auta, která mohla být otevřená nebo kompletně zavřená, přišla na trh v polovině roku 1920.

● V osmdesátých letech oživily opadající zájem o auta se skládací střechou modely Chrysler LeBaron či Saab 900. Mezi legendy patří i kabria VW Brouk, Mercedes SL, Mazda Miata, Porsche Boxster či Audi TT.

Je jasné, že největší zájem o kabrio bude v prosluněných částech USA, kde chce Land Rover přetáhnout zákazníky od jiných značek. Konkurenci v podstatě nemá, SUV bez střechy je stále rarita. Ne tak jako rozšířená kabria BMW řady 4 nebo Audi A5.

A pokud se někdo bojí, že absence střechy ohrozí život při převrácení vozidla, může ho trochu uklidnit mechanismus Roll-Over Protection Device. Ten v případě nebezpečí vystřelí za 90 milisekund Dva ochranné oblouky umístěné za opěrkami hlavy zadních sedadel. Kufr o objemu 251 litrů je tak akorát na bagáž pro dva, maximálně tři lidi a je skvělé, že mu složená střecha neubírá prostoru. Ani místa v druhé řadě sedadel nejsou jen tak pro smích.

A schopnosti v terénu? Otevřený Jeep Wrangler to zrovna není, ale znáte jiné SUV se skládací střechou, které umí brodit ve vodě hluboké půl metru? V terénu jsme si ověřili, že i další parametry auta s pohonem všech kol dělají z evoque výjimečné kabrio: nájezdové úhly jsou 19 stupňů vpředu, 31 vzadu, přechodový úhel má 18,9, což jsou jen o trochu horší hodnoty než u běžného evoque.

Světlá výška klesla na 208 mm, ale ani tak se nemusíte bát jet po lesní cestě v kolejích od traktoru. Jenže to auto na pole nepatří, parádu bude dělat hlavně někde na francouzské Riviéře. Evoque je nabízen zejména s naftovými motory. Dvoulitrový čtyřválec TD4 z rodiny Ingenium má dvě výkonové verze – 110 kW a 132 kW. Z benzinových jednotek je k dispozici jen dvoulitr Si4 se 177 kW. Ceny začínají na 1 416 000 korunách.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek