„Zájem nás utvrzuje v tom, že auta kombinující spalovací a elektrický motor jsou správná cesta,“ říká deníku Metro Martin Peleška, šéf českého zastoupení značky.
Oproti roku 2014 jste loni v Česku prodali dvojnásobek aut. Jaký je recept na takový úspěch?
První a zásadní bod souvisí s modelovou řadou, kterou máme k dispozici a kterou prodáváme. Každá automobilka se vyvíjí v cyklech a my teď zrovna z hlediska modelů zažíváme konjunkturu. A byť to v Česku není úplně nejžhavější otázka, tak nám také dost napomáhá prodej hybridních modelů. A v neposlední řadě děláme věci pořádně, posloucháme zákazníky a přizpůsobujeme tomu modelovou řadu, skladbu aut, sledujeme, co dělá konkurence. Všechna prodaná auta navíc zůstávají v České republice, takže je děláme pro Čechy, neděláme machinace, které je jen pomáhají zaregistrovat u nás a pak distribuovat kamkoli.
Jak Češi vnímají značku?
Se značkou Toyota pracujeme. Víme, že je lidem dobře známá a jsou na ni veskrze pozitivní reakce, ale snažíme se ji pro českého zákazníka více personifikovat. Vzadu možná stále skáče názor, že ta auta jsou dražší, než má konkurence. Snažíme se však, aby výbavou a hodnotou byla na trhu postavena co možná nejlépe. Trh to pomalu začíná rozpoznávat. Mezi privátními zákazníky si držíme čtvrté místo, čehož si velice vážíme a je to pro nás závazek. Důraz hodně klademe i na firmy, což se v prodejích dost projevuje objemově. Vylepšili jsme a posílili síť dealerů. A ti jsou díky prodejním výsledkům ochotni více investovat do zkvalitňování služeb.
Jak se pohled na vaše auta v Česku změnil řekněme od devadesátých let?
Bohužel musím zacílit do vlastních řad. Se značkou jsme trochu zanedbali práci, protože jsme jen žili z jejího renomé a pověsti kvality a spolehlivosti a mysleli si, že to může vydržet na věky. Ale to není pravda, byť je to největší automobilka na světě. Podle nezávislého průzkumu, který jsme si nechali zpracovat dva tři roky nazpátek, se potvrdilo, že lidé v Česku Toyotu vnímají neutrálně až pozitivně, ovšem nedokážou si ji spojit s něčím konkrétním. Nyní pracujeme na tom, abychom tento názor změnili.
Na notebooku máte nálepku I love hybrid. Je tohle ta cesta?
Ano, je to součást strategie. Rozšířit hybridy, v čemž je Toyota světovou jedničkou.
A jsou Češi vůbec připraveni na hybridy?
Ano, jsou. My jsme možná byli v minulosti v tomto směru moc opatrní a ukázalo se, že je potřeba bořit nějaké mýty, co s sebou hybridy nesou. Ale 25 procent prodejů, co nyní u Toyoty máme, tvoří modely kombinující spalovací a elektrický motor, u větších modelů, jako je RAV4, je to dokonce 75 procent. Polovina prodaných kombíků má hybridní ústrojí. Hybrid už nepropagujeme jako něco extra, je to standardní varianta ke konvenčnímu motoru. Zákazníkům se snažíme zprostředkovat naše zkušenosti s hybridy, reakce jsou pozitivní, jsou mile překvapeni. U značky Lexus je dokonce až 83 procent prodaných vozů s hybridem.
A co zemní plyn?
Když se podíváme na statistiky, tak za rok 2017 tvoří hybridy a auta na CNG po jednom procentu prodejů. To se zdá jako zanedbatelné číslo, ale zajímavý je vývoj. Zatímco hybrid vzrostl z 0,6 na jedno procento, tak CNG kleslo z 1,4 také na jedno procento. Tento trend nás povzbuzuje v tom, že to je dobrá cesta, kterou jsme se vydali.
Mateřská Toyota koketuje i s vodíkovými pohony. Taková auta se v Česku dosud neprodávají, protože je není kde plnit. Jaké máte plány v tomhle směru?
Účastníme se mnoha konferencí, odborných i komerčních, jsme součástí vládní pracovní skupiny pro vodík. Tam, kde jsme před dvaceti lety byli s hybridem, jsme dnes s vodíkem. Práce je hodně a musíme přesvědčit společnost, že to není nějaká naše víra nebo náboženství, ale neodvratitelná budoucnost a vývoj.
Vysvětlíte nám, jak pohon funguje?
Ta technologie je ideální. Není to elektromotor, který musí uživatel nabíjet ze zásuvky. Je to auto, které se chová jako standardní bateriemi dobíjené elektroauto s tím rozdílem, že místo napájení ze zásuvky si energii vyrábí samo. Plní se vodíkem, stejně jako dneska auta benzinem nebo naftou. Dojezd je 500 až 600 kilometrů. Při provozu jsou nulové emise, vzniká jen vodní kondenzát. V tom je ta genialita celého procesu. Na český trh by mohly vodíkové vozy přijít už po roce 2020.
Hybridní revoluce
|