metro.cz

R.S.: Rošťák z okresek

  11:11
Na závodním okruhu v Mostě jsme otestovali sportovní hatchback Renault Mégane R.S. Jezdí skvěle.

Další 2 fotografie v galerii
Provazy vody, kaluže. Autodrom Most umí nabídnout i lepší podmínky. | foto: RenaultMetro.cz

Ford Focus RS, Seat Leon Cupra, Hyundai i30 N, VW Golf GTI nebo Honda Civic Type R. Trh je dnes plný úžasných hot-hatchů. Dalším bojovníkem s pohonem předních kol a velkou dávkou síly pod kapotou je nový Renault Mégane R.S. (Renault Sport). Nabušeného Francouze jsme vytáhli na hned deset kol čtyřkilometrového okruhu v Mostě.

Třetí generace sportovní verze oblíbeného modelu Mégane překvapila svou hravostí a agilitou. Oproti předchozí verzi ztratil motor dvě deci a z dvoulitru je 1,8litrový čtyřválec, jehož přeplňování zajišťuje dvoukomorové turbo. Reakce na sešlápnutí plynu je tak velmi rychlá, nástup turba nedrží motor nijak zbytečně pod krkem. Osmnáctistovka je přitom naladěná na velmi slušných 206 kW a 390 Nm. Po vzoru závodních modelů je vyrobena ze speciálních materiálů, ventilová zdvihátka jsou například udělaná z karbonu, který má vlastnosti diamantu, vnitřní strany válců jsou zase potaženy speciální vrstvou kovu. Tuto technologii si ostatně nechal patentovat Nissan. Ten je v alianci právě s Renaultem.

Když postavíte druhou a novou generaci „ereska“ vedle sebe, uvidíte agresivnější auto, které je více rozkročené, má protažené blatníky a nové trojdílné diodové mlhovky. Moc hezký pohled.

Na okruhu ale málokdo kouká po designu. Na výběr bylo ze dvou druhů převodovek, šestistupňového manuálu nebo šestistupňové automatické dvouspojky EDC6.

Mégane R.S. na rozdíl od běžných verzí dostal jiné zavěšení předních kol. Oddělená těhlice má pomáhat při výjezdech ze zatáčky. A když už jsme v zákrutě, stejně jako veliký Talisman má Mégane R.S. aktivní natáčení zadních kol 4Control. Při rychlostech do 60 km/h se plynule natáčí až o 2,7° proti pohybu předních kol. Při zapnutém režimu Race, který zcela vypne stabilizační systém, se natáčení zadních kol aktivuje až po přesáhnutí stokilometrové rychlosti. Když k tomu připočteme velmi strmé a přímé řízení, řídíme auto, které dokáže být při rychlé jízdě velmi zábavné, neodmlouvající a přitom pohodlné. Ocenili bychom snad více odezvy od volantu. A ještě k tomu natáčení, při velmi rychlé jízdě se zadní kola natáčejí až o 1° naopak po směru kol předních, což přispívá stabilitě. Zajímavé bude srovnání s budoucí verzí Cup, která dostala mechanický samosvorný diferenciál.

Základní cenovka nového ereska je 720 tisíc korun. Za dvouspojkovou převodovku je příplatek 40 tisíc korun, stejné peníze navíc pak stojí i paket Cup.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek