metro.cz

Další 3 fotografie v galerii
SUV Peugeot 3008 není na trhu žádným nováčkem. Už v roce 2017 se stalo jako první SUV v historii vítězem ankety Evropské auto roku | foto: Peugeot

Kdo nemá EL, platí

  11:53
Registrační značku s písmeny EL smějí nosit elektromobily a dobíjecí hybridy. Otvírá jim dveře tam, kam mají vozy se spalovacím motorem zákaz vjezdu. Kromě toho přináší mnoho dalších výhod. Její majitelé si nejvíce pochvalují možnost parkovat zdarma na všech modrých zónách a osvobození od povinnosti platit dálniční známku. Firmy se zase vyhnou placení silniční daně. Nemluvě o tom, že každý kilometr ujetý na elektřinu vás stojí mnohem méně než ten, který ujedete na benzín či naftu. Kdo má EL, ten zkrátka šetří peníze i životní prostředí. Tato rovnice ovšem neplatí jen pro motoristy, ale i pro automobilky. Na ty má ještě mnohem větší dopad.

Výrobcům automobilů totiž Evropská unie nařídila, že průměrné emise jejich aut nesmí překročit 95 g CO2 na kilometr. Ti, kteří se do drakonické normy nevejdou, platí vysoké pokuty. Za rok 2020, kdy už nová emisní norma byla v platnosti, tak letos EU vyměří tučné pokuty. Málokterá automobilka zůstane ušetřena. Nejlépe si s emisemi poradil koncern PSA, konkrétně značka Peugeot, která je jeho součástí. Na rozdíl od konkurence jí žádné pokuty nehrozí, za což vděčí hlavně správné strategii spočívající v rozsáhlé elektrifikaci modelové řady. Na začátku loňského roku uvedl Peugeot na trh malé elektromobily Peugeot e-208 a e-2008, na podzim pak nastoupil větší e-Traveller a užitkový e-Expert. Mezitím se objevily plug-in hybridy 3008, 508 a 508 SW. V lednu letošního roku přišla zpráva, že Peugeot chystá užitkovou elektrickou dodávku e-Partner a krátce na to následovala osobní dodávka e-Rifter. Peugeot tak pokryl kompletní portfolio. Chcete-li vůz s elektromotorem, respektive s espézetkou EL, máte bohatý výběr, co se týče velikosti vozu či jeho účelu.

Nejnovější zástupce elektrické řady, model Peugeot e-Rifter, se má v Česku objevit na konci letošního roku. Kromě výhod, které mu přináší elektrický pohon, oceníte hlavně to, že si zachoval veškeré přednosti osobní dodávky. To znamená bezedný zavazadlový prostor o objemu až 4000 litrů, tažnou kapacitu 750 kg a sedmimístné provedení. Výkonové charakteristiky elektromobilu přitom odpovídají vozu s klasickým spalovacím motorem: zrychlení z 0 na 100 km/hod za 11,2 s, z 80 na 120 km/hod za 8,9 s a maximální rychlost 130 km/hod.

Obměnou prošla zadní Full LED světla a změnil se i vzhled přední části.

Hlavní podmínkou pro elektromobil je možnost dobíjet. Nemáte-li garáž, do které se dá nainstalovat Wall box, elektromobil rozhodně nepořizujte. Pokud však možnost dobíjet máte, objevíte nekonečnou škálu výhod, které vám elektrický pohon přináší. Plně nabitý vůz vám zajistí dojezd až 280 km dle WLTP. Baterii o kapacitě 50 kWh přitom dobijete pomocí Wall boxu za 7,5 hodiny s jednofázovou palubní dobíječkou nebo za 5 hodin, použijete-li třífázovou nabíječku. Potřebujete-li doplnit šťávu mimo domov, můžete využít veřejnou rychlodobíjecí stanici, kde dobijete vůz za 30 minut na 80 %.

Častou obavou potencionálních elektromobilistů je tepelný komfort. V moderních elektromobilech už ale nemusíte volit mezi dojezdem a vytopeným interiérem. Peugeot e-Rifter má například dva vysoce výkonné elektrické ohřívače 5 kW, vyhřívaná sedadla, a hlavně možnost přednastavení teploty ve voze na dálku prostřednictvím aplikace v telefonu. Můžete si tak zapnout topení u vozu připojeného ke zdroji a odjíždíte pak s příjemně vytopeným vozem a 100 % dobitou baterií.

Plug-in hybridní verze Peugeot 3008 Hybrid4 disponuje hned třemi motory, z nichž jeden je benzínový a dva elektrické.

Pokud zvažujete nákup elektromobilu, navštivte stránky PeugeotElektromobilita.cz. Zde se dozvíte vše potřebné od nabídky elektromobilů, přes možnosti dobíjení až po vyřízení dotace. Prostřednictvím tohoto webu si také můžete sjednat návštěvu specialisty, který u vás doma provede kompletní analýzu a poradí vám s výběrem a instalací Wall boxu.

Komentáře

zpět na článek