Ne všechny automobilky už klasické spalovací pohony zavrhly. Například Peugeot tvrdí, že klient má mít právo volby. Vyznává filozofii nazvanou „Power of choice“, tedy moc zákazníků vybrat si to, co vyhovuje jejich potřebám i peněžence. Proto značka nabízí svůj nejnovější model, Peugeot 308, jako diesel, benzín, plug-in hybrid a brzy i jako mild-hybrid a 100% elektromobil.
Nový Peugeot 308 může být poháněn benzínovým agregátem PureTech 1.2 o výkonu 110 nebo 130 koní, nebo naftovým BlueHDi 1.5 o výkonu 130 koní. Na výběr jsou šestistupňové manuální nebo osmistupňové automatické převodovky. Ekologickou alternativu pak poskytují dva plug-in hybridní motory ve výkonových variantách 225 nebo 180 koní. Čistě na elektřinu ujedou až 60 kilometrů, v hybridním režimu pak emitují v průměru asi 26 g CO2/km. V příštím roce se má nabídka rozrůst o mild-hybrid a 100% elektromobil. Z hlediska pohonů má tedy tento nový Peugeot rozhodně co nabídnout.
Metoda výběru funguje
Strategie široké nabídky pohonů se Peugeotu evidentně vyplácí, protože už dnes, jen pár týdnů od uvedení na evropský trh, má nový Peugeot 308 portfolio 70 tisíc objednávek, což z něj činí bestseller značky. Novému modelu se také daří prosadit se v nejrůznějších mezinárodních soutěžích. Už teď má na svém kontě jedenáct světových titulů. Těmi nejnovějšími jsou Women’s World Car of the Year 2022, neboli Světové ženské auto roku, a nejvyšší ocenění za design, Red Dot Award 2022.
Značka Peugeot operuje ve 130 zemích světa. Někde je zájem o elektromobily a plug-in hybridy větší, jinde menší. Naštěstí Peugeot dokáže veškerá specifika poptávky řešit. Používá totiž modulární platformu, která je schopná přijmout jakýkoli druh pohonu: benzín, diesel, mild-hybrid, plug-in hybrid, elektřinu, a dokonce i vodíkové články. Peugeot je tedy připraven na všechno.
Nedávno Francie oznámila, že se v prvním kvartále letošního roku poprvé v historii prodalo víc elektromobilů než aut na benzín, a to hlavně zásluhou vysokých státních dotací a stoupajících cen pohonných hmot. Peugeot samozřejmě u tohoto elektroboomu byl a jeho malý městské elektromobily e-208 a e-2008 si z koláče o velikosti takřka 40 % trhu ukously pořádný kus.
Elektrický klid v Česku
Naopak v Česku zatím elektromobilům pšenka nekvete. Jejich prodeje se pohybují v jednotkách procent. O celkové elektro-náladě u nás vypovídá i volba finalistů českého Auta roku 2022. Zatímco v evropské anketě Car of the Year byl mezi sedmi finalisty jediný neelektrický vůz, v české anketě je z šesti finalistů jediný elektromobil. A co mají finalisté obou soutěží společného? Je to právě Peugeot 308. Ten se totiž jako jediný objevil v obou užších výběrech.
Možná to vypadá, že Peugeot elektřinu zanedbává, ovšem opak je pravdou. Tato automobilka je v zavádění elektrické modelové řady lídrem trhu. Už dnes nabízí pro většinu svých modelů alternativu v podobě elektrického či plug-in hybridního pohonu. Od roku 2030 pak bude v Evropě prodávat výhradně bezemisní vozy. Z hlediska ekologie má Peugeot velmi náročné závazky, stejné si ale dává i z pohledu zajištění spokojenosti svých zákazníků a atraktivity produktové nabídky.