metro.cz

Slávky, hranolky a továrna na vodíková auta: Sever Francie je plný překvapení

  10:45
Na samém severu Francie, jen 50 kilometrů od belgických hranic leží městečko Hordain. Má jen necelých 1500 obyvatel, přitom velká část z nich pracuje v místní továrně na výrobu automobilů. Mnoho dalších pracovníků závodu dojíždí z okolí. Pro departement Nord je tato továrna důležitým zaměstnavatelem. Pracuje zde totiž skoro dva a půl tisíce lidí.
Továrna koncernu Stellantis je první na světě, která vyrábí na jedné lince auta se spalovacím, elektrickým a vodíkovým pohonem. | foto: Peugeot

Jako každý francouzský region i tento má své historické, kulturní a také gastronomické speciality. Místní pochoutky mají mnoho společného s kuchyní belgických sousedů. Ochutnáte tu typické slávky s neodmyslitelnou přílohou – hranolkami. Mimochodem hranolky prý vynalezli Belgičané. Dříve totiž často konzumovali grundle, tedy malé osmažené rybičky. Jednou v zimě ale zamrzly řeky tak, že ryby nešlo chytat, a tak někoho napadlo nakrájet brambory na podlouhlé tvary rybiček a usmažit je. A tak prý vznikly slavné hranolky. Nicméně hranolkám Američané říkají French fries, takže je možné, že tato oblíbená pochoutka vznikla ve Francii. Kde je pravda, nevíme, nicméně Francouzi si hranolky oblíbili stejně jako jiné národy. Zejména pak na severu Francie. Zajdete-li do restaurace v Hordainu, najdete je spolu se slávkami na menu, stejně jako spoustu dalších francouzských specialit inspirovaných belgickou gastronomií.

Hordain ale proslavila zcela jiná specialita. Zdejší továrna koncernu Stellantis je totiž první na světě, která vyrábí na jedné lince auta se spalovacím, elektrickým a vodíkovým pohonem. Šéf Stellantisu, Carlos Tavares, který nedávno francouzskou továrnu v Hordainu navštívil, prohlásil, že počet vodíkových aut bude dramaticky narůstat a v horizontu roku 2024 bude mít závod v Hordainu výrobní kapacitu až 5000 vozidel ročně, což potvrzuje ambice skupiny Stellantis stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon.

Jedním z průkopníků vodíkové technologie je značka Peugeot. I její vůz se v Hordainu vyrábí. Jedná se o Peugeot e-Expert Hydrogen. Vůz je poháněn palivovým článkem. Ten umožňuje rychlé dobíjení, což otevírá možnost intenzivního využití bez emisí, což bylo dříve u jiných dostupných technologií nemožné. K doplnění vodíku potřebného k ujetí několika set kilometrů v plně elektrickém režimu stačí pouhé tři minuty. To je argument, který k elektromobilům přiláká zcela nové uživatele. Vodíkový pohon je vhodný pro všechny způsoby použití: intenzivní, na dlouhé vzdálenosti, rychlé dobíjení, maximální užitečný objem. Přitom do ovzduší vypouští pouze čistou vodu, která se uvolňuje ve formě páry výfukovým potrubím. Užitečné vlastnosti vozu jsou přitom zcela ukázkové: objem nákladového prostoru až 6,1 m³, užitečné zatížení až 1 100 kg a tažná kapacita až 1000 kg.

Vozy na vodík ale zatím nejsou pro každého. Peugeot svůj model e-Expert Hydrogen prodává zatím jen firmám, a navíc ne všude. Průkopnickými trhy jsou Francie a Německo. Jejich výhodou je to, že mají ve srovnání s ostatními zeměmi relativně rozvinutou vodíkovou infrastrukturu, což znamená určitý počet vodíkových plniček. Francouzi a Němci mají k dispozici asi stovku plniček, což je sice skvělé číslo, ale vzhledem k rozloze a počtu obyvatel těchto zemí to stále není nic moc. Na druhou stranu ostatní evropské země, včetně Česka, mohou své veřejné vodíkové plničky počítat na prstech jedné ruky. V závislosti na vývoji vodíkové infrastruktury však Peugeot zvažuje i osobní vozidla. Takže snad se v budoucnu dočkají i ostatní klienti.

zpět na článek