metro.cz

V Praze se pojede ecorally, hluku ani emisí se ale bát nemusíte

  18:44
S rozvojem elektromobility se začínají po celé Evropě objevovat závody elektrických vozů. Mezi nejaktivnější se v této oblasti řadí jižané, například Španělsko, Portugalsko a Itálie. Ecorally je ale populární i třeba ve Slovinsku, kde se tradičně jezdívaly klasické rallye s konvenčními vozy. Nyní pořadatelé motoristických klání usoudili, že časy se mění stejně jako i závodění. Také Česká republika jde s dobou.

Další 2 fotografie v galerii
Ecorally je na rozdíl od klasické rallye poměrně snadno slučitelná s městským provozem. Neprovází ji totiž žádný řev motorů či kvílení brzd. | foto: Peugeot

Nejvýznamnější soutěží elektrických vozů u nás je New Energies Rally Český Krumlov, která se poprvé jela už před více než desetiletím a která je jako jediná z českých ecorally zařazená do kalendáře celosvětově uznávané organizace FIA.

FIA má pod svými křídly mezinárodní poháry, nad českými soutěžemi zase drží patronát Autoklub ČR. Ten loni rozjel šampionát závodů elektrických vozů nazvaný Česká trophy v ecorally. Letošní druhý ročník se má úrovní posunout ještě o pěkný kus dál. Přibyly nové závody, z nichž jeden se pojede ve druhé polovině roku v Praze. Konkrétní trasa ještě není stanovena, termín je ale naplánován na druhý listopadový víkend, tedy v období konání e-Salonu. Je tedy zřejmé, že tato událost vyvolá zájem jak ze strany závodníků, tak ze strany veřejnosti a v neposlední řadě i ze strany automobilek. Vždyť jsou to právě jejich vozy, které se zde prezentují.

Není překvapením, že jedním z hlavních aktérů ecorally je značky Peugeot. Z hlediska rychlosti elektrifikace své modelové řady je totiž evropskou jedničkou, jak potvrzuje i ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini: „Od roku 2030 bude Peugeot v Evropě prodávat výhradně vozy poháněné elektřinou. Prostřednictvím ecorally můžeme zviditelnit naši elektrickou nabídku, rozšiřovat obecné povědomí o elektromobilitě a ukázat, jakých neobyčejných výkonů jsou naše vozy schopné. Chceme našim fanouškům dokázat, že stoprocentní elektromobil může být stoprocentně neodolatelný, a hlavně stále zůstává stoprocentním Peugeotem s notnou dávkou jízdních zážitků a radosti z řízení, tak jak má naše značka už od pradávna v genech.“

Elektrický pohon, jakožto ekologické řešení mobility, láká i další společnosti. Do projektu ecorally tak vstupují i partneři i z jiných oblastí. Jedním z nejaktivnějších je TotalEnergies. Blíže to objasňuje Karolína Steinbauer, marketingová ředitelka TotalEnergies: „Naší ambicí je být hlavním hráčem v energetické transformaci a dosáhnout čistých nulových emisí uhlíku do roku 2050. Proto TotalEnergies podporuje své zákazníky a partnery v jejich vývoji tím, že aplikuje svou strategii na motoristický sport: udržitelná kapalná paliva, elektřina, baterie, hybridizace, vodík…, a proto chceme být partnerem ecorally.“

Ecorally je na rozdíl od klasické rallye poměrně snadno slučitelná s městským provozem. Neprovází ji totiž žádný řev motorů či kvílení brzd. Zde se závodní auta pohybují tiše a pravidelnou rychlostí. A jak už z podstaty elektromobilu vyplývá, neprodukují žádné emise CO2 ani žádné znečišťující plyny. Co je ovšem na ecorally nejzajímavější? To, že ji může jet kdokoli, kdo má řidičák a auto splňující požadavky soutěže. Obejdete se tedy bez závodní licence, speciálního vybavení či dlouhotrvajícího tréninku… a dokonce nepotřebujete ani žádný velký obnos na pokrytí závodních nákladů. A přesto se můžete zúčastnit a vyhrát. Kromě toho na účastníky čeká spousta zajímavých setkání, zábava, napětí, nebo třeba i nové příležitosti pro budoucí práci či podnikání.

To potvrzuje i jeden z loňských účastníků Petr Vomáčka: „Elektromobilitou žiji už téměř deset let a na celém odvětví mě baví její neuvěřitelný technický pokrok a milá diskuse o tématech elektromobilů s lidmi vlastnící podobná vozidla. Z pohledu řidiče zase doslova zbožňuji všechny výhody, které mi poskytuje. Těmi hlavními je ekologie provozu, úspora času a nákladů, ticho a dynamiku vozu při jízdě, a hlavně je elektromobil více bezpečný. Loni se mi s manželkou povedlo bronzové místo a letos bychom chtěli podobný úspěch zopakovat nebo dokonce útočit na titul mistra ČR.“

zpět na článek