Strategie digitálního vzdělávání se však rozvíjí už bezmála dvacet let a případné nedostatky potvrzují základní předpoklad – nic nejde hned a ani digitalizaci nelze provést takzvaně „z nuly na sto”.
„Vývoj školství je skutečně relativně pomalý. To je způsobené z velké části tím, že neexistuje objektivní míra jeho hodnocení. Kantoři, rodiče i děti mají subjektivní názor a těžko se hledá jeho průsečík,” míní Milan Hausner, specialista na využívání digitálních technologií na školách, který se ve školství pohybuje téměř čtyřicet let.
S tím, že žáci ovládají mobilní telefony, tablety a počítače, se v dnešní době počítá. Skutečnost, že se tuto techniku na jaře roku 2020 museli naučit používat také učitelé, považuje Hausner za zásadní zvrat. „Tento okamžik by mohl být konečně tím předělem, který posune celé školství směrem vpřed,” doufá.
„Dosud jsme se nacházeli v době takzvaně pokřídové. Typickým znakem této doby byla paní učitelka, která při hodinách sice používá dataprojektor, ale v ruce drží dřevěné ukazovátko,” pokračuje pedagog. Dnes se podle něj školství posunulo do fáze, kdy dataprojektor nahradila interaktivní tabule - avšak děti stále ještě sedí v lavicích poměrně pasivně, bez ohledu na interaktivitu učebních pomůcek.
Cílem je tedy posunout celý systém tak, aby učitelé dokázali ovládat potřebnou techniku a zároveň uměli řídit samostatně pracující skupiny žáků. Právě tento vývoj by měly podpořit různé programy a aplikace, které vytvářejí vzdělávací instituce. Například vysoká škola Unicorn University dlouhodobě vyvíjí výukové nástroje 21. století - vytváří online vzdělávací kurzy Red Monster zejména pro základní a střední školy a také spolupracuje se školním informačním systémem Edookit.
Jejich smyslem je umožnit školám a učitelům, aby se prostřednictvím aplikací a techniky mohli více zaměřit na využití teorie v praxi a připravit tak žáky lépe na život, který je čeká po dokončení studia. To považuje za důležité i expert na digitální technologie ve školství Milan Hausner. „Děti, především na základní škole, nechodí do školy proto, že je to baví, ale proto, že musí. Výuka je musí oslovit - a to prostý text a obrázky nedokážou. Je potřeba zapojit vizualizace a simulace,” říká s přesvědčením.
V případě kurzů Red Monster lze při použití interaktivní tabule zapojit celou třídu - jednotliví žáci mohou mezi sebou soutěžit, kdo správně zodpoví nejvíce otázek. Děti mohou pracovat i ve skupinách, plnit dílčí testy a to vše za doprovodu atraktivního vizuálního obsahu, který Unicorn University kontinuálně rozvíjí.
Podle Milana Hausnera učitelé i žáci zkrátka potřebují, aby jim z moderních technologií, aplikací a jejich možností spadla brada. „To, co změní výuku, není rozdíl ve velikosti obrazovky nebo uspořádání tlačítek. Alfou a omegou všeho je vzdělávací obsah.”