metro.cz

Část popraskaných podvozků metra zřejmě nebude možné opravit

  11:21
Až třetinu popraskaných podvozků souprav metra od firmy Siemens zřejmě nebude možné opravit. Ze 61 poškozených podvozků je 17 neopravitelných, dalších sedm podvozků technici dopravního podniku označili jako pravděpodobně neopravitelné.
DPP nakupoval vozy Siemens od konce 90. let minulého století. | foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy do konce minulého týdne sám opravil 17 podvozků. Do provozu bylo podle mluvčí Moniky Lojínové zařazeno 11 z nich. Náklady na opravy podle ní dosud činily 2,7 milionu korun.

Obří zakázka

53 souprav za zhruba 11 miliard korun

  • DPP nakupoval vozy Siemens od konce 90. let minulého století.
  • Do roku 2011 nakoupil celkem 53 vlakových souprav.
  • Podnik bude jedenáctimiliardový kontrakt splácet až do roku 2019.
  • Některým soupravám začaly loni praskat rámy podvozků.
  • Praskliny se objevily po ujetí zhruba 500 až 600 tisíc kilometrů.
  • Celkem muselo být odstaveno šest souprav.
  • Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat.
  • Nakonec začal s opravami sám, technici podniku trhliny svařují.

Náměstek primátora Josef Nosek uvedl, že bude možné opravit 26 rámů podvozků, dalších devět technici označili za pravděpodobně opravitelné. Na zbylých dvou rámech se dělají zkoušky a testy. "Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje DPP ve spolupráci s advokátní kanceláří právní analýzu stávajícího stavu a následně bude rozhodnuto o dalším postupu v této věci," řekl Nosek.

Dodavatelé se ke škodám nehlásí

"Stále čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku z konce minulého roku. Nechceme proto nyní předjímat další vývoj. Jsme však toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách," sdělil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Ředitel Bombardier Transportation CR Jiří Maděra ČTK řekl, že česká pobočka Bombardieru nemá s popraskanými podvozky nic společného. "Tohle je problém centrály v Berlíně," uvedl. Zástupci centrály Bombardieru už dříve pro některá média uvedli, že vozy zřejmě nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy. Podle nich byly na vině nečistoty v motorech, které způsobily vibrace. DPP kvůli tomu motory čistí. Podle dopravního podniku je ale hlavní příčinou praskání nekvalitní svaření podvozků.

Archivní video

Autor: ČTK
zpět na článek