metro.cz

Prahu zaplaví kultovní italské skútry, Il Presidente přijede na mixéru

  22:00
Typická vidlice předního kola chybí. Je jen z jedné strany jako u letadla. Tohle je skútr značky Vespa známý nejen z italských filmů. "Na silnějších vespách jsme jeli i do Salcburku nebo do Terstu," říká Vítězslav Křížek, prezident klubu českých příznivců. O víkendu tak daleko nebude muset. Velký sjezd se koná v pražském kempu Džbán.
Vespa

Vespa | foto: Metro.cz

O vespě prý nemám mluvit jako o mopedu, proč?
(smích) My, co na nich jezdíme, si totiž myslíme, že vespa je král skútrů, nejhezčí. Moped je spíš prskolet nějakého dědečka schovaný v garáži na venkově.

Vespa znamená vosa, když jsem koukal na kubatury, mohou to být i žihadla.
Ano, nejsilnější jsou asi pět let třístovky, ale slyšel jsem, že v Itálii experimentují s vespou čtyřstovkou. Základní jsou padesátky, na které v Itálii kdysi dávno nebyl potřeba řidičák. Ještě do roku asi 1985 se jezdilo s manuálním řazením. Jejich vyznavači už dnešní automaty nazývají mixéry.

Vespa je elegantní a stylový stroj.
Vespa je elegantní a stylový stroj.

Vespa je elegantní a stylový stroj.

Na čem jezdíte vy?
Mám dvoustovku, automat...

Mixér.
No jo. A padesátku, taky mixér.

Jaké to je přesednout na ni v Praze z dvoustovky?
Neštěstí (smích). Ne, padesátka na běžné ježdění úplně stačí. I do kopce to vytáhne šedesát. Problém jen je, když už ochutnáte silnější motor.

Jak jste se dostal k vespám?
V roce 2000 jsem vespu poprvé zahlédnul v Kotvě a byla to láska na první pohled. Vůbec jsem neznal slavnou historii, nic. Jediná nevýhoda je, že vespa je asi dvakrát dražší než běžný skútr. I tak jsou ale v Česku stále populárnější.

Vespy na Džbáně

  • Mezinárodní sraz se koná tento víkend, od 27. do 29. července v kempu Džbán.
  • Bude možné si tady některé modely půjčit ke svezení. V neděli se pak koná "spanilá jízda" Prahou. Více na www.vespa.cz
Autor: Jan David Metro.cz
zpět na článek