metro.cz

Trolejbusy už v Praze nejezdí čtyřicet let. Víckrát se sem nevrátí

  11:34
V roce 1936 se mohli první lidé v Praze svézt trolejbusem. Právě hlavní město bylo první, které tento dopravní prostředek v zemi zavedlo. Nyní je tomu již čtyřicet let, co zde trolejbusy přestaly jezdit.
Loučení s trolejbusy.

Loučení s trolejbusy. | foto: Dopravní podnik

V 60. letech dosáhla v Praze trolejbusová doprava svého vrcholu. Celkem 123 trolejbusů vozilo na deseti linkách více než 48 milionů cestujících ročně. Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo, poslední vyjel v noci z 15. na 16. října v roce 1972.

Trolejbusů se už v Praze nedočkáme

Praha, která jako první město u nás zavedlo trolejbusy, o jejich znovuzavedení momentálně neuvažuje. "V dlouhodobých strategických plánech Prahy a ani Dopravního podniku se neuvažuje o obnově trolejbusové dopravy. Obnovení by si vyžádalo značné investice do vozidel, vozoven, opravárenských kapacit a infrastruktury a přínosy obnovení trolejbusové dopravy by tyto vysoké náklady nevyvážily," vysvětluje vedoucí odboru strategického a investičního rozvoje dopravního podniku David Dohnal.

Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.
Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.

Trolejbusová éra trvala v letech 1936-1972.

Ten dodává, že znovuzavedením trolejbusů by se nijak zásadně nezlepšily ani dopady městské hromadné dopravy na životní prostředí. "Přínos trolejbusů pro životní prostředí by byl v dnešní době v podstatě zanedbatelný," tvrdí Dohnal, který vysvětluje, že hlavní přepravu cestujících v současné době zajišťuje ekologicky příznivá elektrická kolejová doprava.

Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.
Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.

O návratu trolejbusů do Prahy se dnes již neuvažuje.

Zároveň jsou v současné době pro MHD pořizovány výhradně autobusy, které splňují nejpřísnější emisní limity. "Náklady na provoz autobusů a trolejbusů jsou v podstatě srovnatelné, případná úspora by ani zdaleka nevyvážila potřebné úvodní investice do vozidel a infrastruktury," říká Dohnal.

Historie trolejbusů

Zcela poprvé zazněl návrh na zavedení trolejbusové dopravy v hlavním městě již v prosinci v roku 1927 z úst předsedy správní rady Elektrických podniků hlavního města Prahy Eustacha Mölzera. Pro první trolejbusovou linku byla zvolena trať od střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku ke Svatému Matěji. Zkušební jízdy bez cestujících začaly 5. června 1936, pravidelný provoz pak byl slavnostně zahájen 28. srpna. "O tři roky později, 1. října 1939, zahájily Elektrické podniky provoz na druhé trolejbusové trati, která vedla od Anděla k Walterově továrně v Jinonicích. V kopcovité oblasti Malvazinek se trolejbusy velmi dobře osvědčily," dodává Aneta Řehková z tiskového odboru dopravního podniku.

Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.

Trolejbusy byly v Praze populární.

Další rozvoj pražských trolejbusů pozdržela druhá světová válka. Masivní zavádění trolejbusů v českých a moravských městech pak proběhlo mezi lety 1946 až 1952. Trolejbusy se mimo Prahy objevily také v dalších jedenácti městech. "Zatímco Praha v roce 2012 slaví čtyřicet let ukončení trolejbusového provozu, hned pět měst v republice slaví letos 60. výročí od jeho zavedení," připomíná Řehková.

V šedesátých letech dosáhly trolejbusy vrcholu

V roce 1963 dosáhla trolejbusová síť svého maxima. Trolejbusy přepravily přes 48 milionů cestujících. Bylo to nejvíc v jejich pražské historii. Délka trolejbusových tratí u nás činila 62 kilometrů. Od poloviny šedesátých let se ale začalo od trolejbusové dopravy postupně opouštět. Svoji roli při rozhodování o definitivním zrušení trolejbusů v systému pražské MHD sehrála i v té době levná ropa ze Sovětského svazu, díky které byla upřednostňována autobusová doprava.

Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.
Éra trolejbusů skončila před čtyřiceti lety.

V roce 1963 dosáhla trolejbusová síť svého maxima.

Poslední jízda pražským trolejbusem se uskutečnila po půlnoci z 15. na 16. října od Orionky. Přesně 14 minut po jedné hodině trolejbus zajel do smíchovské vozovny. V sedmdesátých letech pak trolejbusy zrušili také v Českých Budějovicích a Děčíně. Do Českých Budějovic se však trolejbusy po necelých dvaceti letech vrátily.

Autor: Adam Váchal Metro.cz
zpět na článek