metro.cz

Legendární tramvaj T3 slaví 50 let. Modernizované verze jezdí dodnes

  15:21aktualizováno  17:18
Stejným symbolem, jaký představuje pro Londýn dvoupatrový autobus, je pro Prahu tramvaj T3. Před padesáti lety se poprvé mohli Pražané svézt v pravidelném provozu novou tramvají typu T3.
Ideový návrh vozu T3 od Františka Kardause

Ideový návrh vozu T3 od Františka Kardause | foto: DPP

Tvůrci tramvaje T2, především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér), stvořili doslova legendu. "Tramvaje T3 vyjely 21. listopadu poprvé na linku číslo čtyři, a to ve chvíli, kdy měl dopravní podnik těchto vozů přibližně pětadvacet," vzpomíná ředitel muzea MHD Milan Pokorný. Velká změna přišla v roce 1974. Do tohoto roku jezdili v tramvajích průvodčí, kteří seděli za pokladnou – z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.

Stejné tramvaje jezdily i v Brně nebo Košicích

Elegantní interiér prototypu T3 v původním provedení z roku 1960

Prototyp tramvaje T3 (tehdy ještě pod označením T III) na Mezinárodním veletrhu v Brně v roce 1960

13 713

Tramvaje T3 jsou zapsány v Guinnessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě.

Dnes jezdí po Praze přes 600 různých typů těchto vozů a dodnes tak tvoří zhruba 40 procent vozového parku pražských tramvají. Smíchovská Tatrovka dodala pražskému dopravnímu podniku celkem 1184 tramvají T3. Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí. Nejprve v tehdejším východním Německu, v Karl-Marx-Stadtu, Schwerinu, pak v jugoslávském Osijeku a Sarajevu.

Prototyp tramvaje T3 ve vozovně Motol. Zřetelně je vidět původní čelní orientace s číslem linky a jménem konečné.

Největším odběratelem se ale stal bezesporu tehdejší Sovětský svaz. "Do 34 měst bylo v letech 1963 až 1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3," vypočítává Pokorný. Jediným městem, kde v bývalém Sovětském svazu české tramvaje už nejezdí, je čečenský Groznyj. Koleje a tramvaje tu nepřežily válku.

Přestože od 90. let dochází k vyřazování T3 v českých městech, její zmodernizované verze budou po Praze jezdit ještě desítky let.

Nostalgická jízda tramvají T3

T3 eč 6102

Původní interiér sériových tramvají T3 s koženkovými sedadly a se stanovištěm průvodčího.

Jedinečnou šanci projet se po metropoli historickou tramvají T3 budou mít cestující tuto neděli. "V rámci nostalgické linky č. 91, která vyjíždí ze Střešovické vozovny v časech 12, 14 a 16 hodin," slibuje ředitel muzea MHD ve Střešovicích Milan Pokorný. Cestující bude za cenu normálního jízdného vozit vůz č. 6102 z roku 1962, druhý nejstarší vyrobený vůz tohoto typu.

Zájem je i o vyřazené vozy

  • Přestože poslední tramvaje T3 opustily brány továrny Tatra Smíchov v roce 1989, jsou dodnes výborným exportním artiklem do zemí bývalého Sovětského svazu.
  • "Mnohé starší tramvaje jsou dnes odprodávány zahraničním zájemcům, některé z nich budou další roky sloužit kupříkladu v ukrajinské Oděse,“ říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
  • I když T3 je v podstatě veterán, podle dopravního podniku je i o vyřazené vozy, které u nás dojezdily, stále zájem.

Jaké sedačky jsou podle vás v MHD nejlepší?

celkem hlasů: 9927

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 6. prosince 2012. Anketa je uzavřena.

Laminátové
Laminátové 4592
Dřevěné
Dřevěné 3554
Polstrované
Polstrované 1143
Je mi to jedno
Je mi to jedno 638

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek