metro.cz

Přeparkujte a váš vrak může ulice klidně hyzdit dál

  11:09
Tisícovky aut, vlastně spíš nepojízdných vraků, zabírají parkovací místa po celé Praze. Majitelé se ke svým plechovým miláčkům většinou začnou znát až poté, co jim hrozí sešrotování.
V Mozartově ulici lidem překáží tento vůz.

V Mozartově ulici lidem překáží tento vůz. | foto: Petr Mráz

Odstavit někde na parkovišti a dál se nestarat. Přesně tak si mnoho majitelů aut představuje nejjednodušší způsob, jak se zbavit nepohodlného auta. Správa služeb hlavním města Prahy dostává každý rok stovky podnětů od občanů, policie i městských částí na nepojízdná auta v ulicích metropole. Jen v letošním roce jich bylo nahlášeno přes dva tisíce.

Vraků jsou tisíce, sešrotován je ale pouhý zlomek

Tento vrak již několik let hyzdí okolí domu ve Vlastině ulici č.p. 530-533.
Vrak slouží jako květináč v Karlíně.

Technici pak vyjedou na místo, a když zjistí, že vozidlo je nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, zanechají majiteli na okénku výzvu, aby vozidlo ze silnice odstranil, nebo jej uvedl do způsobilého technického stavu. Když se majitele podaří zjistit, je výzva zaslána přímo jemu. Pokud si obsílku převezme, začíná běžet dvouměsíční lhůta, během které musí dát vrak do pořádku. Pokud tak neučiní, vozidlo je ekologicky zlikvidováno.

Čísla Správy služeb ale ukazují obrovský nepoměr. Zatímco vozidel vyhodnocených jako vrak bylo letos přes tisíc, zlikvidováno jich bylo jen 85. "To, že je vozidlo vyhodnoceno jako vrak, neznamená, že bude automaticky zlikvidováno. Vozidla mohou být uvedena do řádného stavu, nebo jsou z komunikací odstraněna před uplynutím zákonné lhůty," vysvětluje mluvčí organizace Petra Janatová. Majitelům aut tak prostě stačí jen přemístit svůj vrak o pár ulic dál a čekat na další výzvu.

Jak končí vraky

  • V loňském roce bylo Správě služeb nahlášeno 3336 vraků. Z toho 1475 jich bylo jako vrak vyhodnoceno, ale jen 213 z nich bylo ekologicky zlikvidováno.
  • Letos šlo o 2198 hlášených vraků, 1035 potvrzených, a sešrotovaných bylo jen 85.
Autor: Tomáš Belica Metro.cz
zpět na článek