metro.cz

Autobusy s harmonikou špatně zvládají náledí. Ujíždí jim zadek

  15:27
Vyjet s harmonikou na náledí není pro řidiče autobusu žádná legrace. Každoročně takto neukočíruje svůj vůz nejeden řidič. Také včera měli řidiči na silnicích Prahy problémy. Podle dopravního podniku je někdy lepší raději nevyjet a počkat na sypače.
Takto to vypadá, když řidič nezvládne autobus s harmonikou. | foto: Profimedia.cz

Kloubové autobusy dělají v zimě řidičům vrásky. Mají totiž pohon na zadní kola a na náledí se tak špatně ovládají. "V zatáčkách zadní část autobusu často ulítne," popisuje Petr Kučera, dispečer autobusového dopravce Martin Uher. V takovém případě se může autobus v harmonice "zlomit". Řidiči pak svůj vůz jen těžko uřídí.

V Řepích blokoval autobus dopravu

Včera si nevýhody kloubového autobusu na vlastní kůži vyzkoušelo hned několik řidičů. "V pondělí jsem dvě zlomený harmoniky viděl v Řepích a v Ohrobci. Autobus 180 nevyjel ze zastávky Slánská okolo poledne, zlomil se v kopci a zablokoval na 30 minut dopravu," popisuje čtenář Metra včerejší zážitek.

Také dopravní podnik si je problému vědom. "Pokud je vozovka nesjízdná, tak je rozumné vyrozumět náš centrální dispečink a v jízdě nepokračovat. Složky dopravního podniku jsou schopny zajistit posyp a další opatření, aby bylo možné pokračovat v jízdě," vysvětluje Aneta Řehková z tiskového oddělení dopravního podniku. Ta dodává, že řidiči zastavením jízdy a zavoláním dispečinku může předejít zbytečným škodám.

Starší autobusy se řídí hůř

Téměř všechny kloubové autobusy dopravního podniku mají k tomu speciální protiskluzové systémy. "S těmito systémy se dá bezpečně rozjet tak, aby nedošlo ke koliznímu stavu, nebo nehodě," dodává Řehková.

Starší autobusy některých dopravců však moderní protiskluzové systémy nemají. Občas se proto vyplatí, když se na linku nasadí místo "harmoniky" klasický autobus s menší kapacitou. "Loni se nám jednou stalo, že jsme museli nasadit na náledí normální autobusy. Vše se ale musí nejdříve projednat a nahlásit," říká Kučera.

Autor: Adam Váchal Metro.cz
zpět na článek