metro.cz

Slavná "žehlička" dojezdila před 30 lety. Vytlačila ji legendární T3

  10:45
V pátek tomu bude přesně 30 let, co se v ulicích metropole naposledy objevila na pravidelné lince tramvaj T1. Předchůdkyně legendární "té trojky" prvně vyjela na pražské koleje 22. listopadu 1951. Svou službu tato první skutečně moderní tramvaj završila 25. ledna 1983.
Tramvaj T1 na Palackého náměstí

Tramvaj T1 na Palackého náměstí | foto: DPP

"První vozy T1 byly nasazovány od roku 1952 zpočátku především na linku číslo 4 a od 1. prosince 1955 na sedmnáctku. Během let se pochopitelně vystřídaly na mnoha dalších linkách,“ uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Jezdily v Československu i v zahraničí

Interiér tramvaje T1

Tramvaj T1 na Jiráskově náměstí

Žehlička v číslech

  • Délka: 13,3 metru
  • Šířka: 2,4 metru
  • Výška: 3,05 metru
  • Místa celkem: 95 celkem (26 k sezení a 69 ke stání)
  • Výkon motorů: 4 x 40 kW
  • Maximální rychlost: 60km/h
  • Výroba v letech: 1952–1958
  • Vyrobeno: 287 kusů

Tramvaj Tatra T1 vyráběly podniky Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Na rozdíl od výrazně známější verze T3 jsou tyto vozy o něco užší a byly vepředu osazeny jen jedním světlometem. Tramvaji, na níž ve své době nemohla chybět typická rudá hvězda, se pro její atypický tvar někdy přezdívalo "žehlička".

Praha celkem koupila 133 tramvají T1. Ve druhé polovině 70. let ale jejich počty začaly pomalu klesat. Linky číslo 23 a 26 byly poslední, na nichž tento typ tramvají, které se nespřahovaly do dvojic, jezdil. Kromě Prahy brázdily rovněž ulice Plzně (zde dojezdily až v roce 1987), Ostravy, Olomouce, Mostu, Litvínova a Košic. Tramvaj T1 se dokonce podívala i do zahraničí. Jezdila v polské Varšavě i ruském Rostovu na Donu.

Historickou tramvaj si můžete pronajmout

  • Na tramvaj T1 (původně označovanou jako TI) se můžete přijít podívat do Muzea městské hromadné dopravy v Praze. Vystaven je tu vůz číslo 5001, tedy vůbec první svého typu.
  • Ve Střešovicích se dochoval i vůz číslo 5002 určený k příležitostnému provozu a pronájmu vybraným zájemcům.
Autor: Jiří Bigas Metro.cz
zpět na článek