metro.cz

Peníze na Blanku došly. Praha už měsíce neproplácí faktury za stavbu

  14:19
Praha od loňského května neproplácí dodavatelům faktury na výstavbu tunelového komplexu Blanka. Za odvedené práce jim dluží zhruba 1,5 miliardy korun. Město řeší, jak bude stavbu dále financovat. Uvažuje o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytlo zálohu až 2,5 miliardy korun. Postup města kritizuje opoziční zastupitel Karel Březina z ČSSD.
Den otevřených dveří v tunelu Blanka | foto: Jan Schneider

"Neuhrazené faktury činí k dnešnímu dni asi 1,5 miliardy korun a další asi miliarda korun je v rozpracované výrobě, kde jsme ty faktury prozatím neposlali," uvedl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která je hlavním dodavatelem stavby. Podle mluvčího se problém dotýká i všech subdodavatelům, kterým Metrostav nemůže práce proplácet. "Doufáme, že se s radnicí velmi rychle dohodneme," doplnil Polák. Podle něj se ale i nadále pokračuje ve výstavbě tak, aby se v tunelu mohlo začít zkušebně jezdit na konci dubna příštího roku.

Platby byly pozastaveny kvůli významným změnám projektu

Projekt Blanka

  • Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007.
  • Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard.
  • Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.

Pražští radní se problémem zabývali na několika posledních jednáních rady. Znovu by se k němu mohli vrátit v úterý. "Pozastavení plateb nastalo na základě faktu, že v průběhu výstavby tunelu Blanka došlo k významným změnám projektu. Většina těchto změn již byla provedena. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohly být faktury proplaceny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," uvedla mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová. "Jedná se o kontrolu více než 2300 složek, které vyskládané na sobě by měřily 44 metrů, a sahaly by tak do dvou třetin výšky Petřínské rozhledny," doplnila.

Podle Králové město o řešení s Metrostavem jedná, možností je právě poskytnutí zálohy. Z posledního prosincového jednání rady vyplývá, že není jasné, jestli všechny provedené práce byly městem předem schváleny a jestli už nebyl překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky. Praha zřejmě neví, jak mohla tato situace vzniknout. V polovině ledna proto rada nařídila magistrátním právníkům, aby zjistili, kdo situaci zavinil a kdo za ni případně ponese zodpovědnost.

"Opravdu, pane primátore, myslíte vážně, že budete dávat dodavateli stavby Blanka, společnosti Metrostav, dvě a půl miliardy korun zálohy? Není toto v rozporu se zákonem a s nedovolenou veřejnou podporou? Proč je obcházeno, že se řádně neplatí dodavateli, tím, že se mu bude dávat záloha?" ptal se na posledním jednání zastupitelstva Březina. Podle Březiny si Praha nechala vyčíslit, kolik by stálo zastavení a zakonzervování stavby. Podle materiálů, které má ČTK k dispozici, se náklady pohybují kolem 800 milionů korun.

Autor: ČTK
zpět na článek