"Každý provozovatel musí loď zabezpečit v rozumné míře, což parník byl, někdo si s jeho uvolněním dal docela práci," řekl dnes Dušan Sahula, ředitel Pražské paroplavební společnosti, která parník pronajala občanskému sdružení Dvojka sobě. Uvolněné plavidlo, šedesátimetrová plovoucí galerie Hradčany, byla podle něj přivázaná na sedmi ocelových lanech, jejichž odvázání by laikovi trvalo nejméně půl hodiny.
Plavidla v kotvištích se zabezpečují jen lany nebo provazy, osobní a nákladní lodi mají povinné ještě kotvy. "Plovoucí těleso nebo prostor jako naše galerie kotvu mít nemusí, víc než provazy a lana nemáme," uvedl Sahula.
Podle Sahuly není podobných případů mnoho. "Před Vánocemi někdo odvázal loď u vyšehradské skály, teď nám odvázali galerii. Za pět let dva případy, je to opravdu výjimečné," dodal Sahula.
Pokud je hodně vody, může to skončit tragédií
Bezpečné uvázání lodí může ohrozit také stoupající hladina nebo větší průtok vody. "V Praze se to nemůže stát, plavidla jsou v takovém případě odvážena do ochranných přístavů," uvedl ředitel Státní plavební správy Jaromír Kalousek, který si nepamatuje, že by se na některém z významných toků loď sama utrhla.
Při větším průtoku vody by odvázaná loď bez posádky mohla ohrozit i bezpečnost na řece a v jejím okolí. V metropoli přitom ještě před týdnem platil první povodňový stupeň. "Naštěstí teď už jsou průtoky normální. Minulý týden ale loď na svém místě nestála, byla uklizená v ochranném přístavu," dodal Kalousek.
Plující galerie původně kotvila na Výtoni, po uvolnění doplula k Palackého mostu, kde se zarazila a proud ji stočil tak, že se zapřela o jinou kotvící loď. "Nikdo nebyl zraněn, nebyl ani poškozen majetek," uvedl Kalousek. Dnes už je loď na původním místě.