metro.cz

Fotogalerie: Tramvaje mají nový pluh na sníh. Podívejte se na jeho předchůdce

  10:57
Asi každého Pražana překvapí, když se po kolejí kolem něj prožene tramvaj se sněhovým pluhem. Toto zařízení přitom není v pražské MHD žádnou výjimkou.
Nový sněhový pluh v akci.

Nový sněhový pluh v akci. | foto: DPP

První stovky kilometrů má najeto nový sněžný tramvajový pluh.  "Po loňském testovacím provozu byl poprvé naostro použit letošního 14. ledna a od té doby najezdil po pražských tratích několik set kilometrů," popisuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Dopravní podnik používá tuhle technickou zajímavost zejména ve vyšších polohách na okrajích Prahy - na Bílé hoře, na Petřinách a v Kobylisích.

Sněhový pluh v Královské oboře na sklonku 20. let 20. století.

Sněhový pluh z roku 1907. Takové pluhy jezdily až do roku 1952. Podobně jako starší pluhy, i tyto byly mimo sezónu využívány po odmontování radlic jako lokomotivy.

Speciální podvozek se sněžným pluhem PSP 01 ale není první podobným zařízením v majetku dopravního podniku. "Sníh bylo z trati potřeba odklízet vždycky," potvrzuje archivář dopravního podniku Pavel Fojtík. Historicky používal dopravní podnik dokonce tři kategorie pluhů, prvním bylo speciální vozidlo, které sloužilo přes léto jako lokomotiva pro tahání nákladních vagónu. Ve 20. letech minulého století se přes zimu měnily na pluhy kropící tramvajové vozy a po druhé světové válce byly na sněžné pluhy přestavovány starší typy tramvají, které byly dodatečně vybaveny radlicí.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek