metro.cz

Připravte se na nalodění. Přívozy se vrací na Vltavu

  7:00
Z Císařské louky na Výtoň budou moci cestující jezdit opět přívozem. Nový přívoz v Černošicích zatím nevyplul a jeho budoucnost je nejistá. Město na něj letos nevyčlenilo peníze z rozpočtu.
Přívoz (ilustrační foto) | foto: Praha.eu

Jaro je tady a s ním v teplých dnech roste zájem o pražské přívozy. Již koncem března budou opět všechny plně v provozu. "Na 30. března plánujeme opět obnovit sezónní provoz přívozu P5 z Císařské louky na Výtoň," říká mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Ve stejný den pak také přibude druhá loď na lince P2, která spojuje vltavské břehy mezi vyústěním Šáreckého údolí a Podhořím.

Nový přívoz je v nedohlednu

Zbylé přívozy již jezdí a jejich provoz se nebude nijak navyšovat. Linka P4, která se pravidelně plavila z Dětského ostrova k Národnímu divadlu je definitivně zrušena a nebude obnovena. Celkem tak v metropoli s koncem března bude možné využít pět přívozů.

Další město již dříve plánovalo vytvořit na okraji Prahy u Černošic. Jednalo by se o první městský přívoz, který by nebyl na Vltavě, nýbrž na Berounce. Přestože jsou na místě již vyznačeny zastávky, kde by loď stavěla, zda se jí místní obyvatelé a v sezóně pak především cyklisté dočkají, není vůbec jisté. "Ohledně přívozu u Černošic nemáme žádné nové zprávy. Nicméně z pražského rozpočtu nejsou na tento přívoz zatím vyčleněny žádné finanční prostředky," zakončuje Drápal.

Historie přívozů

  • Doložit první přívoz v Praze není možné, protože existovaly doslova od nepaměti.
  • Vltavu bylo možné překonat třemi základními způsoby: brodem, přívozem či mostem a nedávno pak přibyl tunel.
  • Brody zanikly po regulaci Vltavy a rostoucí provoz dal vznikat celé řadě mostů.
  • Přívozy byly historicky provozovány téměř na 50 místech stávajícího území Prahy, ještě v první polovině 20. století jich byla v provozu necelá polovina.
  • Změna dopravních návyků, podmínek pro provozování živností a stavba dalších mostů přinesla v druhé polovině 20. století postupný zánik přívozů, jako poslední dojezdil v roce 1992 sedlecký přívoz.
  • A právě ten byl v červenci 2005 jako první obnoven a to jako linka Pražské integrované dopravy. V současné době jsou provozovány čtyři přívozy celoročně a jeden sezónně.

Autor: Adam Váchal Metro.cz
zpět na článek