metro.cz

Lodě vytlačily z náplavky cyklisty i farmáře. Praha 2 na tom tratí

  12:41
Lodím před lidmi dala přednost radnice Prahy 2. Kvůli výstavě Lodě na vodě zrušila dvoje farmářské trhy a na týden uzavřela nejrušnější pražskou náplavku. Změna se dotkne tisíců cyklistů i milovníků farmářských trhů.
Výstava lodí na Vltavě uzavře prakticky celou náplavku. | foto: Lodě na vodě

Už od víkendu zaplňují náplavku mezi Železničním a Palackého mostem bílé stany a luxusní lodě. Po roce se sem vrací výstava Lodě na vodě. Akce ale na celý týden neprodyšně uzavře průchod a průjezd po náplavce. Místním ani cyklistům není jasné proč výstava, která začíná ve středu, uzavře prostory u vody už od soboty. Podle pořadatele to je z technických důvodů. "Výstava by se za kratší dobu nestihla postavit. Je to pro bezpečí chodců a cyklistů," vysvětluje mluvčí výstavy, proč lidé nesmí na náplavku ani před začátkem výstavy Klára Petružálková. 

Praha 2 za uzavření náplavky nedostane žádné peníze

Spolupořadatelem výstavy je Praha 2. Na svých stránkách zve na výstavu a pro návštěvníky výstavy připravila dokonce doprovodný program, spojený s prezentací aktivit městské části. Stánek, kde se městská část bude prezentovat je ale přístupný jen se vstupenkou a vstupné na výstavu rozhodně není symbolické, na všední dny činí 200 korun, na víkend 150 korun. 

Samotná Praha 2 se dobrovolně vzdala i peněz za zábor veřejného prostranství. "Na základě rozhodnutí Rady MČ Praha 2 je městská část spolupořadatelem akce Lodě na vodě. Proto o samotný zábor žádala Odbor dopravy MČ Praha 2 sama městská část,"  vysvětluje Vendula Vránová z odboru Kancelář starostky a vnějších vztahů Prahy 2.

Cyklisté centrem neprojedou

Kromě milovníků farmářských trhů asi na na uzavření náplavky stěžují hlavně cyklisté. Vede tudy totiž nejfrekventovanější cyklistická "dálnice" v metropoli. "V minulosti se nám podařilo vyjednat kompromisní řešení, kdy objízdná trasa vedla po chodníku na nábřeží mezi Palackého a Výtoní. Pořadatelé ale letos rozšířili zábor, který uzavřel cyklostezku prakticky celou a i tahle objížďka ztratila smysl," vysvětluje Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Velký problém podle něj je hlavně to, že díky letošnímu rozšíření záboru nezůstal zachován ani průjezd pod Jiráskovým a Palackého mostem, který cyklistů umožňoval bezpečně překonat dvě rušné pražské křižovatky.

Cyklisté tak jezdí po rušné nábřežní komunikaci nebo se, zejména rodiči s dětmi, proplétají na kolech mezi chodci na chodníku a ohrožují se navzájem. "Podle sčítání cyklistů projede po cyklostezce denně zhruba dva tisíce lidí," říká Filler. Nejnebezpečnější je podle něj úsek u tramvajové zastávky Výtoň, kde je chodník široký pouhých 80 centimetrů. "víme o spoustě stížností, které píšou lidé na Prahu 2 i na magistrát. Já osobně považuju podobnou věc za nežádoucí privatizaci veřejného prostoru," rozčiloval se Filler.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek