metro.cz

Stavěl jsem tajnou stanici metra na Klárově. Čtenáři vzpomínají

  15:49
Článek o záhadné stanici metra pod Klárovem přiměl několik našich čtenářů zavzpomínat. Měla to být první stanice metra, do které ale nikdy nepřijela žádná souprava nebo kamufláž pro zařízení civilní obrany? Nìkolik našich čtenářů se účastnilo na stavbě nebo mělo možnost za plechová vstupní vrata nahlédnout.

Další 3 fotografie v galerii
Jediný vstup do vestibulu legendární "stanice metra" v ulici U Bruských kasáren rozhodně nepůsobí dojmem, že by vyhovoval dopravně či architektonicky dnešním představám o stanici metra. | foto: DPP - Pavel Fojtík

"V letech, kdy se to budovalo, jsem pracoval ve firmě Elektromontážní závody Praha, která dělala veškeré montážní práce v tomto zařízení," vzpomíná čtenář Metra Viktor Kočárek. Veškeré dodávky byly podle něj adresovány na Metro Klárov, a to bylo v době kdy ještě nebylo vůbec rozhodnuto, co bude v Praze jezdit. "Byl jsem u těch vrat několikrát s materiálem pro montéry, ale za ně ani krok," dodává Kočárek.

Co dělali v tunelech policisté?

Podle tohoto projektu se údajně stanice Klárov v letech 1953-1959 stavěla. Převzato z knihy Praha a metro od ing. arch. E. Kyllara.

První eskalátorový tunel jednolodní "stanice metra" postavené v letech 1953-1959 na Klárově. Stav kolem roku 2000.

Vzpomínají ale i další čtenáři. "Pracoval jsem na stavbě metra na Klárově a jednou jsem při práci narazil na schody vedoucí někam hlouběji. Přišel jsem do tunelu, kde byla provizorní mříž a v dálce bylo vidět, že tam jsou nějací příslušníci Veřejné bezpečnosti. Dál jsem se neodvážil," říká například Otto Trejbal.

Až do ničivých povodní v roce 2002 o tajemné stavbě neměl nikdo nezasvěcený ani ponětí. Nestal se stanicí metra, ta vyrostla v sousedství a objekt sloužil až do povodní civilní obraně. "V objektu jsem byl jako poslanec Braně bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny, někdy v roce 1993 - 94 a žádná záhada se tam neskrývala. Ale myslíte si, že nějaký stát může odtajnit plány něčeho, co má sloužit civilní ochraně obyvatelstva v takovém městě, jako je Praha?," napsal do redakce Tomáš Fejfar. Dnes slouží objekt dopravnímu podniku.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek