metro.cz

Pražské Citybusy se porouchaly. Za opravu dá DPP miliony korun

  9:10
Pražský dopravní podnik musí ve svém rozpočtu hledat miliony korun za opravu dvaapadesáti nízkopodlažních autobusů Citybus. Vozidlům zkorodovaly a popraskaly sloupky a rámy posledních dveří.
Citybusy se vyráběly od roku 1995. | foto: ČTK

"Oprava jednoho vozu vyjde na zhruba 750 tisíc korun," řekl mluvčí podniku Petr Vorlíček. Dopravce už opravil 46 autobusů, dalších šest je v opravě. Dopravce má celkem 160 Citybusů. Na kolik celkem opravy vyjdou, zatím není přesně vyčísleno.

"Problém se týká Citybusů v provedení EURO 3, které se do DPP začaly dodávat od roku 2001. Tato závada nemá žádný vliv na bezpečnost cestujících a je plně pod kontrolou našich pracovníků," sdělil Vorlíček. Průměrně mají tyto autobusy naježděno asi 650 tisíc kilometrů. Závady se objevily až po hranici garance od dodavatele.

Oprava jednoho autobusu trvá i sedm měsíců

Kolik je autobusů?

  • V současné době má DPP 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 roku.
  • Nejvíce zastoupeným typem je nízkopodlažní Iveco Citybus, těch má dopravce 324, následně to je 225 kloubových SOR NB18 a 166 standardních nízkopodlažních SOR NB12.

Kromě rámu pak technici v garážích Hostivař musí ještě vytrhat podlahu a vyztužit podvozek. Problémy s praskáním sloupků začaly poté, kdy výrobce autobusů změnil uložení motoru a převodovky. U dveří totiž původně byla menší zátěž, než po změněně uložení motoru.

Oprava jednoho autobusu trvá zhruba šest až sedm měsíců. Autobusy Irisbus Citybus s motory Iveco se kvůli závadě opravují druhým rokem, zaměstnancům DPP u nich pomáhali i zástupci dodavatele. Předpokládá se, že oprava prodlouží životnost autobusu o další tři roky, případně až pět let. "Garantovaná životnost autobusu od výrobce je 12 let. Tyto velké opravy citybusů se realizují, abychom udrželi požadovaný počet vypravených autobusů," uvedl Vorlíček.

Dopravní podnik začne zbylé Citybusy, po posouzení celkového technického stavu a vyčíslení nákladů na případné prodloužení životnosti, postupné vyřazovat z provozu. "Nelze tak v tuto chvíli říci, jaké náklady spojené s opravou sloupků nás ještě čekají a kolik vozů bude ještě opraveno. V současnosti je trend vypravovat stále více kloubových autobusů," sdělil Vorlíček.

Za prasající dveře mohou pražské silnice

  • S praskajícími sloupky měl DPP problémy již v roce 2010 u kloubových autobusů od společnosti SOR Libchavy.
  • Tehdy praskaly sloupky před čtvrtými dveřmi za kloubem autobusu.
  • Podle dodavatele byly na vině zřejmě pražské silnice, v jiných městech totiž tyto závady nezaznamenal.
  • Dopravce navařil do autobusů nové výztuhy.
Autor: ČTK
zpět na článek