metro.cz

Vysokoškoláci představili svou novou formuli. Chystají se s ní závodit po Evropě

  12:08
Tým vysokoškolských studentů České zemědělské univerzity v Praze představil jednomístný závodní vůz, který se zúčastní série závodů Formula Student v Evropě. Oproti loňsku stroj vylepšili, proto by se podle vedoucího projektu Jana Sekeráka letos chtěli umístit do 200. příčky světového žebříčku. Stroj vyšel na 1,2 milionu, peníze i všechnu potřebnou techniku si studenti sehnali sami.

Další 2 fotografie v galerii
Studentská formule | foto: ČTK

Soutěž má připravovat mladé inženýry pro automobilový průmysl, svou formuli sestavili také třeba technici z Českého vysokého učení technického. Studenti ČZU monopost představili před čtvrtečním závodem v Hradci Králové. Do září čekají dvacetičlenný tým ještě závody v Maďarsku, Rakousku a Itálii. Zatímco loni skončili v celkovém pořadí na 271. místě, letos chtějí dosáhnout nejméně 200. příčky, ideální by prý bylo umístění do 150. místa.

Zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,5 vteřiny

Studentská formule

Studentská formule

Práce i zábava

  • Soutěž Formula Student vznikla začátkem 80. let v USA a v roce 1998 se dostala přes Británii i do Evropy.
  • Cílem je vychovávat nové vývojáře, kteří budou posouvat automobilový průmysl kupředu.

Oproti loňské koncepci proto stroji snížili těžiště a odlehčili jej, takže nyní váží kolem 230 kilogramů. "Změnilo se tedy kompletně přepracování zadní nápravy, celé auto se vlastně zkracovalo," popsal Sekerák. "Další změna je přeplňování motoru kompresorem, což vlastně nám dává daleko větší točivý moment v daleko nižších otáčkách," dodal. Motor také přepracovali na ekologické palivo E85.

Vůz zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,5 vteřiny, maximální rychlost je 150 kilometrů v hodině. Kromě rychlostních závodů na dráze ale studenti soutěží i v takzvaných statických disciplínách, kdy například musejí před komisí obhájit použité materiály, konstrukci a rozpočet. Peníze sháněli studenti od sponzorů, přispěla i univerzita. Vzhled vozu navrhli studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Laminátová karoserie je doplněna karbonovým difuzorem, který slouží také jako podlaha monopostu.

Autor: ČTK
zpět na článek