metro.cz

Útoky na naše účty neustále gradují. Jak nepřijít o peníze?

  17:37
Banky i pošta varují před útoky hackerů. Jejich drzost stále narůstá. "Nový počítačový vir může nabízet instalaci škodlivé aplikace do mobilního zařízení při práci v internetovém bankovnictví," varují v těchto dnech některé banky. Útočníci nově míří i na mobilní telefony s cílem získat přístup i k účtům klientů, kteří používají při práci s internetovým bankovnictvím ověřovací SMS zprávy.
Mobilní bankovnictví (ilustrační foto) | foto: SXC

"Cílem může být kterýkoliv uživatel internetového bankovnictví," varuje Jan Matoušek z České bankovní asociace. Ten dodává, že v současné době asociace eviduje u všech bank jen několik případů napadení účtů klientů. Odškodní je banka v případě krádeže peněz z účtu? "Všechny reklamace posuzujeme individuálně," sdělil Jan Holinka z České spořitelny s tím, že účet žádného z klientů banky zatím napaden nebyl.

Před útoky varuje už poněkolikáté také Česká pošta. Klientům chodí v těchto dnech e-mail s předmětem "Informace o zásilce". Samotný e-mail psaný špatnou češtinou pak upozorňuje zákazníka na údajné nedodání zásilky a možné sankce. "Důrazně žádáme klienty, aby na žádný odkaz v e-mailu neklikali, v opačném případě jim hrozí stažení škodlivého kódu do jejich počítače a případně zneužití jejich dat včetně osobních a přístupových údajů," uvedla mluvčí Marta Selicharová s tím, že takové zprávy přišly stovkám klientů. "V případě, že e-mail obsahuje hrozbu sankcemi, by měli lidé zachovat chladnou hlavu a místo paniky reagovat nedůvěrou," dodává Aleš Pikora z firmy DataGuard.

Nestahujte podezřelé aplikace

Pokud nechcete přijít o peníze, neinstalujte si do telefonů podezřelé aplikace a otvírejte jen e-maily od známých odesílatelů. A kdy vrátí banky peníze?

  • "Obecně jsou banky vstřícné k odškodnění klientů v případech, že k odcizení finančních prostředků nedošlo jejich vlastní vinou," říká Jan Matoušek z bankovní asociace.
  • Nejnovější phishingové útoky
    ale podle něj nemíří na bankovní systémy, nýbrž na mobily a počítače klientů.
  • Je proto potřeba, aby klienti byli při využívání internetového bankovnictví obezřetní," dodává Matoušek.
Autor: ČTK
zpět na článek