metro.cz

Kam s metrem? Déčko mělo vést kolem řeky do Modřan, plány se ale často měnily

  10:28
Psala se sedmdesátá léta a socialističtí inženýři plánovali milionovou metropoli komunistického Československa. A na prknech projektantů se zrodila i nová trasa metra D.
Stanice metra Nové Dvory

Stanice metra Nové Dvory | foto: Metroprojekt a.s.

"Původně měla vést zhruba ve směru dnešní pravobřežní tramvajové trati směrem do Modřan a na ostatní trati se napojit na Palackého náměstí," popisuje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Trať pak měla pokračovat do Strašnic nebo na Žižkov. Do oblasti Krče měla přivést metro odbočka, už tehdy naplánovaná z tehdejší stanice Mládežnická, tedy dnešní Pankráce. Důkazem je výklenek v boku tunelu, který jako jediný tehdejší záměry připomíná.

Stanice metra Olbrachtova

Stanice metra Libuš

Stanice metra Nemocnice Krč

Rychlý rozvoj města, zejména jižní části Prahy, ale postupně předčil původní předpoklady a nakonec bylo rozhodnuto, že z větve trasy C bude samostatná nová trasa D. Poprvé zpracoval Metroprojekt  v roce 1991 podrobné zadání stavby ze Zálesí na náměstí Míru, následně prodloužené o stanici Nové Dvory. Samostatná trasa dostala přednost před větvením trasy C. "Poprvé bylo jasně řečeno, jak bude metro hluboko i kde budou stanice," popisuje Fojtík. 

Na metro nejsou peníze, zádrhelem je i Nuselák

V roce 1993 plány na metro poprvé zastavil nedostatek peněz. S tím, jak chátrá Nuselský most a přibývá autobusů na Kačerově, se ale projekt vrací – ať už jako futuristické lehké metro bez řidiče nebo jako projekt PPP, kdy by metro postavil, zaplatil a provozoval někdo jiný než Praha a dopravní podnik. "Základní idea byla vždycky odlehčit trase C," popisuje Fojtík. Logické podle něj je i to, že v budoucnu bude déčko pokračovat do stanice Náměstí Míru. "Když stanici budovali, počítali s jejím využitím jako přestupní," dodává Fojtík. V úterý radní dali déčku z Pankráce do Písnice zelenou, tak snad se konečně začne i stavět.

Výstavba trasy D

Čtenáři o déčku

Na webu a Facebooku deníku Metro čtenáři o nové trase metra D napsali:

  • Verzí, že to bude jen větev trasy C, se stejně nic nevyřeší, když budou na Háje jezdit jen 2/3 souprav, tak to bude narvaný pořád stejně. Vladimír Másilko
  • Páni, tady frčí peníze... bože dej, ať ty předražený investice už konečně někdo utáhne, jinak se nám tady vše zhroutí pro nedostatek financí pro běžné náklady státu. Jan Hůrka
  • Těšil jsem se, že budeme mít atrakci – to metro bez řidiče, a ono nic. Anonym
  • Myslím, že radní měli radši zvolit tu dražší variantu a protáhnout dobu splácení, jelikož ta dražší by byla rychleji dostavěna, byla by pro Prahu hned efektivnější a odlehčila by Nuselskému mostu. Lukáš Trnka
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek