metro.cz

Rozhovor: Déčko bude poslední linkou metra, zní z dopravního podniku

  9:00
Po třech desetiletích má vzniknout nová linka metra. Jedním z těch, kdo mají přípravy trasy na starosti, je David Dohnal, vedoucí odboru strategického a investičního rozvoje dopravního podniku.
Stanice metra Olbrachtova

Stanice metra Olbrachtova | foto: Metroprojekt a.s.

Bude déčko poslední trasou pražského metra?
V Praze dnes není další oblast, kam by se vyplatilo vést novou trasu metra. Po dokončení prodloužení trasy z Pankráce na Náměstí Míru a případném dovedení na Náměstí Republiky, kde by mohl vzniknout přestup na trasu B, už má smysl jen větvit déčko směrem na Modřany.

O tom, že se postaví déčko, se mluvilo už mockrát. Vyjde to tentokrát?
Pokud se na stavbu podaří získat i peníze z evropských fondů, věřím, že stavba bude za pár let zahájena.

Stanice metra Nemocnice Krč

Stanice metra Depo Písnice

Je déčko pro dopravní podnik chtěné dítě? Provoz bude stát 330 milionů.
Trasa D má velký význam pro mnoho Pražanů a jsme si vědomi i velkých provozních nákladů, které budou každoročně přesahovat 300 milionů korun. Všechny materiály však jednoznačně prokazují efektivitu této stavby.

Projevila se na plánech déčka také ekonomická krize?
Krize vedla jednoznačně ke zlevnění trasy, byly opuštěny všechny varianty "metra pro třetí tisíciletí" a vracíme se ke konzervativnějším variantám, které dokonce počítají svyužitím stávajícího vozového parku. Pokud srovnáváme konzervativní a futuristickou variantu, město ušetří zhruba 10 miliard.

Je lepší déčko stavět jako samostatnou linku nebo větvit stávající trasu?
Pokud bude pokračovat stavba déčka z Pankráce na sever krátce po zprovoznění první části, je výhodnější postavit přestupní stanici. Pokud se bude pokračování odkládat, tak už to tak jednoznačné není. Postavit Pankrác jako přestupní stanici má dvě výhody – trasa bude připravená na prodloužení a bude zachován optimální interval na obou trasách.

Nová trasa má ulehčit céčku a v budoucnu umožnit opravu Nuselského mostu.
Ideální by bylo, aby stavba brzo pokračovala až na Náměstí Míru, protože jinak se Nuselskému mostu neodlehčí. Most není ve špatném stavu, minimálně část, která slouží metru, je v dobrém stavu a není se třeba v dohledné době bát nějakých dlouhodobých výluk a oprav. Na dostavbu by se nemělo čekat deset, dvacet let. Pokud bude dlouhodobě fungovat jen úsek na Pankrác, tak to pomůže céčku, ale všichni lidé budou stále jezdit přes centrum, dokud nevzniknou přestupní stanice z trasy D na A a případně i na B.

Stanice metra Libuš

Má stavba nové trasy jen mezi Pankrácem a Písnicí smysl?
Očekávaný efekt nastane až v okamžiku, kdy bude postavena celá trasa mezi Náměstím Míru a Písnicí, ale náklady v řádech desítek miliard vedou k etapizaci stavby. Vždycky se předpokládalo, že se metro bude stavět ve dvou částech – od Pankráce na jih a na sever.

Trasa by v nejbližších dnech měla získat územní rozhodnutí, má její stavba nějaké odpůrce?
Trasa D nemá žádného "nepřítele" mezi veřejností, odborníky ani politiky. Vždycky se najde někdo, kdo má výhrady, ale vydání územního rozhodnutí opravdu čekáme v nejbližší době. Hlavní problém velkých dopravních staveb je získání potřebných financí.

Když bude déčko poslední, jaká je budoucnost pražské dopravy?
Určitě kolejová, místo metra budou hrát hlavní úlohu tramvaje. I v souvislosti s budováním déčka by mohlo vzniknout několik nových tratí, potřebná je zejména ta, která přivede tramvaje ze současné konečné v Modřanech k budoucí stanici metra Libuš. Když se podíváte na mapu pražské MHD, zjistíte, že právě na jihovýchodě Prahy kolejová doprava zoufale chybí.

Počítá se v souvislosti s déčkem se vznikem nějaké nové tramvajové tratě?
Se stavbou metra D není investičně provázána žádná tramvajová linka. Potřeba spojení Modřan s Libuší je velká, ale všechno je otázkou peněz.

Prodloužení tramvajové tratě z Pražského povstání na Pankrác a dále na Budějovickou se nepřipravuje?
Studie na trať existuje, ale na Budějovické není místo pro vybudování tramvajové smyčky, trať by musela být obsluhována pouze obousměrnými vozy a to by její provoz výrazně komplikovalo. Ale do budoucna je počítáno s propojením trati přes Jeremenkovu a nový most na Zlíchov a Prahu 5.

Fakta o déčku

Stavbu trasy metra potvrdila minulý týden rada města.

David Dohnal

  • První úsek povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 25 miliard korun. Město chce na projekt získat až 10 miliard od EU.
  • Stavět by se mohlo už v roce 2017 a dokončeno má být do roku 2022.
  • Radní ještě nerozhodli, jestli bude samostatnou trasou, nebo odbočením z trasy C.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek